PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Niemiecka reklama uderza w Polki. "Rasizm!"

  • km
  • 7 cze 2021 15:35

Niemiecka firma Procura Care zajmująca się zatrudnianiem opiekunek dla seniorów w Niemczech reklamuje się hasłem "Nowa Polka babci" i zdjęciem uśmiechniętej seniorki w objęciach opiekunki. Na reklamę zareagowała polska ambasada w Berlinie. Zareagowały także związki zawodowe. Te jednak uwagę zwracają na zupełnie inny problem.

Niemiecka reklama uderza w Polki. "Rasizm!"
Niemiecka firma zajmująca się zatrudnianiem opiekunek dla seniorów w Niemczech reklamuje się hasłem "Nowa Polka babci" (fot. Shutterstock)
REKLAMA

Reklamy z hasłem  „Oma’s neue Polin!” („Nowa Polka babci”) pojawiły się m.in. na autobusach komunikacji miejskiej w Oldenburgu. Na  kampanię stanowczo zareagowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych, którego zdaniem tego typu forma promocji nosi znamiona rasistowskie. Sprawą zajęła się Ambasada RP w Berlinie, która ustaliła, że agencja reklamowa posługuje się w różnych materiałach i w różnej formie sloganem reklamowym co najmniej od 2016 roku aż do roku bieżącego. Potwierdziła to również kancelaria adwokacka występująca w imieniu agencji.

Kontrowersyjna reklama wywołuje także emocje w Polsce. Nie chodzi jednak tylko o charakter hasła. 

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Znacznie bardziej oburzająca jest hipokryzja polskich władz, które wydały ostry komunikat w sprawie pogardliwej reklamy, a same od lat prowadzą politykę sprzyjającą wyzyskowi opiekunek i łamaniu ich podstawowych praw - wyjaśnia Piotr Szumlewicz, przewodniczący Związku Zawodowego Związkowa Alternatywa.

Jak wyjaśnia, Związkowa Alternatywa od wielu miesięcy wysyła pisma do rządu z apelem o pomoc polskim opiekunkom w Niemczech.

- Ich zarobki wciąż znacznie odbiegają od wynagrodzeń opiekunek niemieckich, a ich prawa są łamane odnośnie czasu pracy, wypłaty środków za nadgodziny czy zwrotu kosztów podróży służbowych. Ponadto często zakres ich obowiązków jest niezgodny z zapisami zawartymi w umowie, a za odstąpienie od pracy grożą im wysokie kary. Rzadkością są też etaty, choć niemieckie pracownice opieki są zatrudniane w ramach umów o pracę. O tych kwestiach wielokrotnie pisaliśmy do minister Marleny Maląg, a potem do Jarosława Gowina. Wskazywaliśmy patologie, podsuwaliśmy konkretne propozycje zmian, niestety rząd nie podjął żadnych działań na rzecz poprawy polskich opiekunek - dodaje Szumlewicz.

Jak podkreśla, reakcja polskiej strony na niemiecką reklamę jest przejawem hipokryzji.

- Trudno się dziwić, że niemieckie agencje traktują polskie opiekunki jako pracownice gorszego sortu, skoro dokładnie tak traktuje je polski rząd - dodaje przewodniczący ZA.

I jak przypomina, związek kilka miesięcy temu przygotował propozycje regulujące status polskich opiekunek pracujących na zachodzie. 

- Chcemy objęcia polskich opiekunek układem zbiorowym, wprowadzenia w branży obligatoryjnych umów etatowych, restrykcyjnego przestrzegania limitów czasu pracy, eliminacji pośrednictwa agencji zatrudnienia i przeniesienia odpowiedzialności za sytuację opiekunek na rządy Polski i Niemiec - wylicza Szumlewicz.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Niemiecka reklama uderza w Polki. "Rasizm!"

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Qwerty 2021-06-07 21:47:11

    Brawo pan Piotr!! Na premiera!!!

  • Adam 2021-06-07 21:46:39

    Bo w Polskim Katolstwie wazny jest tylko ksiadz.

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA