PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Niemiecka reklama uderza w Polki. "Rasizm!"

Niemiecka firma Procura Care zajmująca się zatrudnianiem opiekunek dla seniorów w Niemczech reklamuje się hasłem "Nowa Polka babci" i zdjęciem uśmiechniętej seniorki w objęciach opiekunki. Na reklamę zareagowała polska ambasada w Berlinie. Zareagowały także związki zawodowe. Te jednak uwagę zwracają na zupełnie inny problem.

  • km
  • 7 cze 2021 15:35
Niemiecka reklama uderza w Polki. "Rasizm!"
Niemiecka firma zajmująca się zatrudnianiem opiekunek dla seniorów w Niemczech reklamuje się hasłem "Nowa Polka babci" (fot. Shutterstock)
REKLAMA

Reklamy z hasłem  „Oma’s neue Polin!” („Nowa Polka babci”) pojawiły się m.in. na autobusach komunikacji miejskiej w Oldenburgu. Na  kampanię stanowczo zareagowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych, którego zdaniem tego typu forma promocji nosi znamiona rasistowskie. Sprawą zajęła się Ambasada RP w Berlinie, która ustaliła, że agencja reklamowa posługuje się w różnych materiałach i w różnej formie sloganem reklamowym co najmniej od 2016 roku aż do roku bieżącego. Potwierdziła to również kancelaria adwokacka występująca w imieniu agencji.

Kontrowersyjna reklama wywołuje także emocje w Polsce. Nie chodzi jednak tylko o charakter hasła. 

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Znacznie bardziej oburzająca jest hipokryzja polskich władz, które wydały ostry komunikat w sprawie pogardliwej reklamy, a same od lat prowadzą politykę sprzyjającą wyzyskowi opiekunek i łamaniu ich podstawowych praw - wyjaśnia Piotr Szumlewicz, przewodniczący Związku Zawodowego Związkowa Alternatywa.

Jak wyjaśnia, Związkowa Alternatywa od wielu miesięcy wysyła pisma do rządu z apelem o pomoc polskim opiekunkom w Niemczech.

- Ich zarobki wciąż znacznie odbiegają od wynagrodzeń opiekunek niemieckich, a ich prawa są łamane odnośnie czasu pracy, wypłaty środków za nadgodziny czy zwrotu kosztów podróży służbowych. Ponadto często zakres ich obowiązków jest niezgodny z zapisami zawartymi w umowie, a za odstąpienie od pracy grożą im wysokie kary. Rzadkością są też etaty, choć niemieckie pracownice opieki są zatrudniane w ramach umów o pracę. O tych kwestiach wielokrotnie pisaliśmy do minister Marleny Maląg, a potem do Jarosława Gowina. Wskazywaliśmy patologie, podsuwaliśmy konkretne propozycje zmian, niestety rząd nie podjął żadnych działań na rzecz poprawy polskich opiekunek - dodaje Szumlewicz.

Jak podkreśla, reakcja polskiej strony na niemiecką reklamę jest przejawem hipokryzji.

- Trudno się dziwić, że niemieckie agencje traktują polskie opiekunki jako pracownice gorszego sortu, skoro dokładnie tak traktuje je polski rząd - dodaje przewodniczący ZA.

I jak przypomina, związek kilka miesięcy temu przygotował propozycje regulujące status polskich opiekunek pracujących na zachodzie. 

- Chcemy objęcia polskich opiekunek układem zbiorowym, wprowadzenia w branży obligatoryjnych umów etatowych, restrykcyjnego przestrzegania limitów czasu pracy, eliminacji pośrednictwa agencji zatrudnienia i przeniesienia odpowiedzialności za sytuację opiekunek na rządy Polski i Niemiec - wylicza Szumlewicz.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Niemiecka reklama uderza w Polki. "Rasizm!"

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Qwerty 2021-06-07 21:47:11

    Brawo pan Piotr!! Na premiera!!!

  • Adam 2021-06-07 21:46:39

    Bo w Polskim Katolstwie wazny jest tylko ksiadz.

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.