Prezes PERN Igor Wasilewski został szefem Międzynarodowego Przedsiębiorstwa Rurociągowego (MPR) "Sarmatia" powołanego do realizacji projektu budowy rurociągu naftowego z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce. PERN jest udziałowcem MPR "Sarmatia".
Wasilewski, jako przedstawiciel PERN, zastąpił w MPR "Sarmatia" Mariusza Obszyńskiego, który stanowisko prezesa pełnił tam od 1 stycznia 2016 r. - poinformowała spółka. Wasilewski jest prezesem PERN, spółki strategicznej dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, od 7 stycznia.
Według MPR "Sarmatia" powołanie Wasilewskiego do zarządu nastąpiło 5 kwietnia. "Zgodnie z zapisami umowy spółki od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązki prezesa spółki pełni przedstawiciel PERN" - wyjaśniono w komunikacie MPR "Sarmatia".
MPR "Sarmatia" zostało utworzone w 2004 r. przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) i Ukrtransnaftę, czyli operatorów rurociągów naftowych w Polsce i na Ukrainie. W 2007 r. podpisano porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów - z Azerbejdżanu (State Oil Company of Azerbeaijan - SOCAR), Gruzji (Georgian Oil and Gas Corporation - GOGC) i Litwy (Klaipedos Nafta).
Obecnie zarząd MPR "Sarmatia" jest czteroosobowy, a jego członkowie reprezentują udziałowców tej spółki. Oprócz Wasilewskiego, zasiadają tam także: Vitaliy Baylarbayov - SOCAR, prof. dr hab. Teimuraz Gochitashvili - GOGC oraz Mykhailo Kravchenko - Ukrtransnafta.
W marcu 2015 r. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników MPR "Sarmatia" zdecydowało o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki do kwoty 23 mln 709 tys. 500 zł, czyli o 3 mln 649 tys. 500 zł, poprzez ustanowienie 7299 nowoutworzonych udziałów po 500 zł każdy. "Środki z podwyższenia kapitału zakładowego spółki zostaną wykorzystane na realizację zadań związanych z przygotowaniem projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo, będącego częścią Euro-Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej" - wyjaśniła wówczas spółka.
Projekt rurociągu naftowego z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce i dalej do Płocka oraz Gdańska zakładał wcześniej budowę magistrali do końca 2015 r. Realizacja inwestycji, będącej przedłużeniem ukraińskiego ropociągu Odessa-Brody, miała umożliwić od 2016 r. transport do Polski w ciągu roku do 10 mln ton ropy z Azerbejdżanu. Całkowitą wartość projektu szacowano wcześniej na 2 mld zł.

KOMENTARZE (0)