PARTNER PORTALU partner portalu

Zwalniasz? Zrób to z klasą, zwolniony pracownik może być najgorszą reklamą

Jako największe wyzwanie na nowy rok firmy wskazują problemy w przeprowadzeniu skutecznej rekrutacji. Teoretycznie wciąż mamy rynek pracownika i niedobór rąk do pracy. W rzeczywistości nie jest aż tak różowo. Są przedsiębiorstwa, które redukują zatrudnienie. A zwolniony pracownik to pracownik, który może być najgorszą reklamą. Jak tego uniknąć?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zwalniasz? Zrób to z klasą, zwolniony pracownik może być najgorszą reklamą

  • Z opublikowanego pod koniec 2019 roku badania Randstad „Plany Pracodawców” wynika, że 11 proc. firm planuje zredukować liczbę etatów.
  • W ciągu ostatnich 5 lat odsetek przedsiębiorców, którzy zamierzali ograniczać zatrudnienie nie przekraczał 10 proc.
  • Rozstanie się z klasą jest możliwe - tłumaczy w rozmowie z PulsemHR psycholog Izabela Borejko.

Do 31 grudnia 2019 roku opublikowano w Monitorze Sądowym i Gospodarczym 35 777 ogłoszeń związanych z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi. 7944 ogłoszenia dotyczyły upadłości konsumenckiej, 586 to ogłoszenia upadłości firm, a 465 to ogłoszenia o rozpoczęciu postępowania restrukturyzacyjnego. Dodajmy do tego kończące się projekty czy decyzje o pomniejszaniu działów.  

Rotacja pracowników jest naturalnym elementem życia przedsiębiorstwa. Jak jednak pokazują doświadczenia, firmy nie do końca radzą sobie ze zwolnieniami pracowników, a komunikacyjny chaos, jaki się wówczas pojawia, nie służy dobrze rozwojowi.    

Ciemne chmury nad krainą spokoju

Polski rynek pracy ma się dobrze. Nadal mamy do czynienia z niskim bezrobociem (5,2 proc. w grudniu według szacunków ministerstwa). Przed przedsiębiorcami jednak kilka wyzwań, takich jak wzrost kosztów utrzymania firm czy zbliżające się spowolnienie gospodarcze.

Z opublikowanego pod koniec 2019 roku badania Randstad „Plany Pracodawców” wynika, że 11 proc. firm planuje zredukować liczbę etatów. W ciągu ostatnich 5 lat odsetek przedsiębiorców, którzy zamierzali ograniczać zatrudnienie, nie przekraczał 10 proc. 

Redukcję zatrudnienia planują najczęściej firmy budowlane (13 proc.), przemysł (12 proc.) oraz branża handlowa (11 proc.). Plany redukcji etatów pojawiają się głównie w regionach wschodnich (województwa: podkarpackie, lubelskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie), podczas gdy w pozostałej części kraju oscylują na poziomie 10 proc..

Źródło: Randstad Źródło: Randstad

Przeczytaj: Firmy czekają zmiany. "Rynek pracownika nie skończy się, ale raczej skomplikuje"

Rozstanie z klasą

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

4 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Mario 2020-01-28 10:16:06

Jak znam sytuację z z Olsztyna, to wielu niby pracodawców, to pseudo pracodawcy, po prostu DZIADY. Są różni pracownicy i nie wszyscy są ok., ale często właśnie tych ok się zwalnia, bo mój. ci drudzy manipulują, aje też dlatego, że tamtych pracodawca trzyma w szachy, a tym, co się starają, pracują, nie piją, nie chodzą na zwolnienia, but mają konkretnie czego zarzucić i boją się też ich oczekiwań. Przyznam te z, że za wiele jeszcze jest śmieciówek w sytuacji, kiedy pracować trzeba jak na etacie. Niekiedy przy tej harówie i 17 za godzinę nie jest dużo. Ludzie chodzą sfrustrowany, niezadowoleni, a i sama atmosfera i sposób komunikacji, też ma wiele do tego. Nie zrozumieją, że pracownik, to inwestycja.

pracownik 2020-01-28 09:30:45

takie sytuacje napewno są niekomfortowe dla każdej ze stron , zwłaszcza dla pracownika ale zgodzę się, z artykułem, że nigdy nie wiadomo w jakiej sytuacji znowu się spotkamy ..... ja sam tego doświadczyłem

Zeghar 2020-01-27 19:54:00

Pani psycholog/wykładowca powinna się chyba parę razy kontrolnie stuknąć w głowę gumowym młotkiem, żeby wszystkie klepki wskoczyły na swoje miejsce. Jakby mnie firma zwolniła, to ewentualna współpraca mojej firmy byłaby na moich warunkach i przy cenie o 1/4 wyższej niż normalnie.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.