Mniej niż połowa pełnoetatowych pracowników ma zaufanie do swojego pracodawcy, przełożonego i kolegów – wynika z raportu firmy doradczej EY „Globalne pokolenia 3.0. Badanie zaufania w miejscu pracy".

EY przebadał blisko 10 tys. pełnoetatowych pracowników wieku od 19 do 68 lat zatrudnionych w różnej wielkości przedsiębiorstwach w ośmiu krajach świata. Wyniki przeanalizowano na bazie deklaracji trzech pokoleń: powojennego wyżu demograficznego „baby boomers" (51-68 lat), pokolenia X (35-50 lat) oraz millenialsów, czyli pokolenia Y (19-34 lat). Dodatkowo przebadano pokolenie Z (16-18 lat).
Jak się okazuje, mniej niż połowa etatowych pracowników ufa swojemu pracodawcy. Najwyższe zaufanie do pracodawców odnotowano w Indiach, Meksyku i Brazylii. Najniższe - w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Japonii.

Doświadczony pracownik ma więcej ufności
Pokolenie „baby boomers” deklaruje największy poziom zaufania do pracodawcy (51 proc.), przełożonego (52 proc.) i zespołu (53 proc.). Z kolei najniższy poziom zaufania reprezentuje generacja X (41 proc.).

Dlaczego w firmach nie ma zaufania?
Głównym powodem braku zaufania do pracodawcy jest, zdaniem 53 proc. badanych, niesprawiedliwe wynagrodzenie. 48 proc. podkreśla nierówne traktowanie, zarówno, jeśli chodzi o wynagrodzenie, jak i awans. Dla 46 proc. problemem jest brak przywództwa. Przełożonym się nie ufa, ponieważ nie są otwarci i szczerzy w komunikacji, nie doceniają wykonywanej pracy oraz zbyt rzadko komunikują się z podwładnymi.
Natomiast jeśli chodzi o współpracowników, głównymi powodami braku zaufania są: brak kwalifikacji, chęci współpracy oraz otwartej komunikacji.

– Brak zaufania zwiększa prawdopodobieństwo zmiany miejsca pracy, co wskazuje 42 proc. badanych spośród tych, którzy nie ufają swojemu pracodawcy. Innym efektem może być niechęć do pracy po godzinach (wskazuje na to 30 proc. respondentów) oraz gorsza efektywność (28 proc.) – mówi Karol Raźniewski, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego EY.
Jak to zmienić?
67 proc. badanych podkreśla znaczenie dotrzymywania obietnic przez pracodawcę. Drugie w kolejności jest bezpieczeństwo zatrudnienia - ważne dla 64 proc. Trzeci element wpływający na wzrost zaufania to sprawiedliwe wynagrodzenie i atrakcyjne, dodatkowe benefity (wskazuje go 63 proc. respondentów).

KOMENTARZE (0)