PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Zaufanie rodziców i unowocześnienie modelu biznesowego - kluczem udanej sukcesji w firmach rodzinnych

  • Karolina Markowska
    KM
  • 22 paź 2019 16:50

Co zrobić z firmą rodzinną po rodzicach? Przejąć, sprzedać lub „wynająć” oddając w zarządzanie managerowi zewnętrznemu? O swoich doświadczeniach, obawach oraz przemyśleniach dotyczących firm rodzinnych, rozmawiali w Poznaniu spadkobiercy biznesów rodzinnych z całej Polski.

Zaufanie rodziców i unowocześnienie modelu biznesowego - kluczem udanej sukcesji w firmach rodzinnych
Szacuje się, że w Polsce działa ponad 800 tys. firm, które określają się mianem biznesu rodzinnego (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Szacuje się, że w Polsce działa ponad 800 tys. firm, które określają się mianem biznesu rodzinnego.
  • Globalizacja, digitalizacja, emancypacja, indywidualizacja - to największe wyzwania stojące przez sukcesorami.
  • Spadkobiercy rodzinnych biznesów podkreślają, że kluczem do sukcesu w przejęciu firmy są: zaufanie rodziców, otwartość na nowoczesność oraz autonomia w podejmowaniu decyzji.

- Rzeczywistość sukcesora, która poza globalnymi zmianami doskwiera młodemu pokoleniu, związana jest z brakiem poczucia własnej tożsamości. Młodzi od dziecka naśladują schematy narzucone przez swoich rodziców. Podświadomie kreują postać, jaką mają być - kopiują rodzica, który odniósł sukces. Nie daje im to wcale radości ani spełnienia. Są wychowani w takim przekonaniu, że jedyną słuszną drogą jest stanie się wierną kopią nestora – godnym następcą. Jest to najbardziej błędne przekonanie, pułapka myślowa, z której ciężko wyjść w momencie wejścia w dorosłe, samodzielne życie – tłumaczy Sylwia Kowalenko, strateg rozwoju talentów i odkrywania tożsamości zawodowej, ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Przeczytaj: Profesjonalizacja plus wartości. Oto klucze do sukcesu firm rodzinnych

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Według dr Adrianny Lewandowskiej, prezesa IBR, pokoleniu #nextG można przypisać 4 kluczowe wyzwania, które mają wpływ na zarządzanie firmą rodzinna:

· globalizacja – nieograniczone możliwości ekspansji i coraz silniejsza konkurencja,

· digitalizacja – nowe modele biznesowe; destrukcja obecnych modeli biznesowych; krótszy cykl życia produktu i możliwości wynikające z cyfryzacji.

· emancypacja – zmierzch patriarchatu i wzrost znaczenia roli kobiet, córek z firm rodzinnych,

· indywidualizacja – „Business first” nie jest już traktowany jako oczywistość; trend slow i balanced life, ważny zwłaszcza dla młodego pokolenia, które nie poświęca pracy całego swojego czasu.

Zdaniem sukcesorów, którzy decydują kontynuować rodzinne wartości biznesowe swojej rodziny w kolejnym pokoleniu. Potrzebują oni m.in. zaufania rodziców, zrozumienia, że model biznesowy rodziców wymaga pewnego rodzaju uaktualnienia, większej autonomii podejmowanych decyzji, wsparcia w budowaniu autorytetu przyszłego lidera w oczach pracowników.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zaufanie rodziców i unowocześnienie modelu biznesowego - kluczem udanej sukcesji w firmach rodzinnych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA