Zaufanie czy umowa - co bardziej sprzyja kulturze pracy?

Zgadzanie się na warunki umów ma swoje konsekwencje - tak w internecie, jak i w pracy. Ale czy zabezpieczanie się pisemną umową przed wszelkimi możliwymi nieprawidłowościami jest lepszą metodą budowania zespołu niż oparcie się na zaufaniu?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zaufanie czy umowa - co bardziej sprzyja kulturze pracy?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

31 gru 2015 7:54


Wielu internautów, widząc długą umowę podczas rejestracji na portalu, od razu klika „Przeczytałem regulamin i akceptuję warunki”. Podobnie w pracy: standardem jest wymóg podpisania przez pracownika pliku dokumentów, takich jak regulacja własności intelektualnej, ograniczenie użycia mediów społecznościowych czy umowa o zakazie konkurencji.

– Na świecie jest mało zaufania – komentuje Meghan M. Biro, HR-owiec i dyrektor TalentCulture. – A kluczem do utworzenia środowiska pracy opartego na zaufaniu jest dzielenie się odpowiedzialnością.

Zabezpieczenia czy zaufanie?

Sferą, która nadwyręża zaufanie między pracownikami są urządzenia osobiste w miejscu pracy, jak smartfony, laptopy i tablety. Zwykle nie stanowią one problemu dla małej firmy, ale wiele dużych korporacji zakazuje swoim pracownikom przynoszenia do biura własnych urządzeń albo zobowiązuje ich do zainstalowania ochronnego oprogramowania w obawie przed wyciekiem danych.

Używania prywatnych urządzeń w pracy i ich związku z zaufaniem dotyczyła ankieta Harris Interactive sponsorowana przez Webroot. Wynika z niej, że jeśli polityka firmy nakazywałaby zainstalować ochronne oprogramowanie na prywatnych urządzeniach używanych do pracy, prawie połowa pracowników przestałaby ich używać.

Ponadto 73 proc. ankietowanych uważa, że pracownicy powinni mieć wpływ na ochronne oprogramowanie instalowane na prywatnych urządzeniach.

– Podczas swojej pracy z firmami, kandydatami i zatrudnionymi zauważyłam, że zaufanie i wpływ uzupełniają się wzajemnie. Dla pracodawcy kluczowe jest traktowanie pracowników w jak zaufanych partnerów przedsiębiorstwa. Dla pracowników kluczowe jest wiarygodne i etyczne zachowanie, które pozwoli utrzymać zaufanie pracodawcy – uważa Meghan Biro.

– W rzeczywistości nie jest to takie łatwe. Biznes nie zawsze jest godny zaufania, podobnie z pracownikami. Zaufanie jest procesem, który wymaga nieustannej poprawy. Aby osiągnąć tę poprawę, należy stworzyć kulturę organizacyjną, która wspiera i nagradza zaufanie – radzi.

Zamiast sieciowych narzędzi - odpowiedzialność

Niektóre firmy w komunikacji z pracownikami bazują na stronach typu wiki, na blogach albo sieciach w rodzaju Yammera. Jednak nawet Yammer z rozbudowanym intranetem nie gwarantuje obserwacji ruchu bez naruszania prywatności czy nadinterpretacji zamiarów użytkowników.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.