Zarządzanie, motywacja w zespole. Jak rozmawiać z pracownikiem, gdy popełnia błędy?

Pracownicy popełniają błędy. Bywa nawet nieświadomie wykonują źle polecenia. Szef jednak widzi rezultaty, a raczej ich brak. Sprawa komplikuje się, gdy sytuacja notorycznie się powtarza. Czy wówczas menedżer powinien udzielić ostrej reprymendy?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zarządzanie, motywacja w zespole. Jak rozmawiać z pracownikiem, gdy popełnia błędy?

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

17 lut 2017 0:01


Szef nie powinien czekać, aż zatrudniony kilka razy popełni błąd. Informacja zwrotna jest cenna, gdy jest udzielana na bieżąco.

- Krytyka działań pracownika powinna być konstruktywna. Tylko w ten sposób można zmotywować zatrudnionego do poprawy. Niepoprawnie skonstruowana informacja zwrotna może – zamiast pomóc – doprowadzić do nieporozumień, spadku motywacji pracownika, a czasem nawet do konfliktu. W rozmowie z pracownikiem szef nie powinien skupiać się wyłącznie na złych aspektach. Pracownik musi wiedzieć, co robi dobrze, a gdzie popełnia błędy - mówi Anna Kulawiak, ekspert ds. zarządzania talentami w Antal. 

Czytaj też: Bieżący feedback na wagę złota. Zastępuje oceny pracownicze

Jak twierdzi rozmowę warto rozpocząć od przedstawienia celu spotkania. Jest to ważne, ponieważ pokazuje pracownikowi, na czym ma się koncentrować podczas rozmowy.

Zanim menedżer podejmie decyzję, czy zwolnić, czy dać kolejną szansę pracownikowi, powinien zastanowić się nad przyczyną takiego stanu rzeczy. (Fot. Fotolia) Zanim menedżer podejmie decyzję, czy zwolnić, czy dać kolejną szansę pracownikowi, powinien zastanowić się nad przyczyną takiego stanu rzeczy. (Fot. Fotolia)

Krok drugi to według Renaty Tadeusiak, dyrektor programów rozwojowych w Lee Hecht Harrison DBM Polska, opisanie skutków złego wypełniania obowiązków. Menedżer powinien powiedzieć pracownikowi, że to, co zrobił, ma konkretny wpływ na pracę zespołu lub na inne ważne elementy.

– Tutaj jest też dobre miejsce, aby szef mógł powiedzieć o własnych emocjach, jeśli takie się pojawiają w związku z obserwowaną sytuacją. Nie ma nic złego w powiedzeniu "to mnie złości", jeśli tak naprawdę jest. Lepiej, gdy w rozmowie nazwiemy własne emocje, niż zaczniemy krzyczeć – mówi Tadeusiak.

W kolejnej części rozmowy menedżer powinien przedstawić konsekwencje, zwłaszcza jeśli zachowanie powtarza się po raz kolejny, np. "Jeśli jeszcze raz się spóźnisz, będę zmuszona odnotować twoje spóźnienie na liście obecności".

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.