PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Założyciel firmy rodzinnej będzie zarządzał dopóki nie nabierze przekonania, że następca pchnie firmę na wyższy poziom

- Wokół sukcesji jest wiele tematów tabu, emocji. To naturalne, mówimy przecież o transferze władzy, często o nieodwracalności podejmowanych decyzji - mówi Adam Chróścielewski, Partner w Deloitte, członek Family Business Network w Deloitte EMEA.

Założyciel firmy rodzinnej będzie zarządzał dopóki nie nabierze przekonania, że następca pchnie firmę na wyższy poziom
Często same dzieci nie przejawiają zainteresowania kontynuacją założonego przez rodziców biznesu, bo wybierają inne drogi życiowe - mówi Adam Chróścielewski, Partner w Deloitte, członek Family Business Network w Deloitte EMEA, Fot. PortalSpozywczy.pl
REKLAMA

W jakich przypadkach nie jest możliwa sukcesja w ramach rodziny?

Adam Chróścielewski, Partner w Deloitte, członek Family Business Network w Deloitte EMEA: - Założyciel firmy rodzinnej będzie nią zarządzał tak długo, aż nie nabierze przekonania, że następca nie tylko nie zaprzepaści dorobku wielu lat ciężkiej pracy, ale wręcz przeciwnie, pchnie firmę na wyższy poziom. Wokół sukcesji jest wiele tematów tabu, emocji. To naturalne, mówimy przecież o transferze władzy, często o nieodwracalności podejmowanych decyzji.

Słowem kluczowym według mnie jest zaufanie do następcy. Dlatego też, właściciele często przez całe lata, mimo starannie zaplanowanego przygotowania do procesu przejęcia firmy, bardzo uważnie przyglądają się działaniom przyszłego sukcesora i analizują jego wszystkie decyzje.

Bardzo często dochodzą do wniosku, że niestety młody protoplasta nie spełnia pokładanych w nim nadziei, a tym samym konieczne jest poszukanie lidera na zewnątrz. Często zresztą same dzieci nie przejawiają zainteresowania kontynuacją założonego przez rodziców biznesu, bo wybierają inne drogi życiowe. Zdarzają się także sytuacje, kiedy sukcesja nie jest przygotowana odpowiednio i firmą zaczynają zarządzać wspólnie dzieci, bez jasnego podziału kompetencji zarządczych oraz z podobnym udziałem właścicielskim. Dochodzi do wewnętrznej konkurencji, konfliktów. Wtedy pytanie o wprowadzenie zewnętrznego menadżera staje się znowu zasadne.

Jednakże w warunkach polskich, według badań sprzed kilku lat około 2/3 polskich firm rodzinnych planuje sukcesję wewnątrz rodziny. W Europie Zachodniej (po latach doświadczeń z sukcesją) podobne deklaracje składa niewiele ponad 1/5 właścicieli firm.

Może jednak musimy przejść własną drogę uczenia się sukcesji a niechęć do stosowania rozwiązań zachodnich wśród polskich firm rodzinnych jest uzasadniona?

- Z całą pewności nie ma jednej, uniwersalnej ścieżki sukcesji, każda z nich jest wyjątkowa. Istotna jest elastyczność w podejściu i korzystanie z odpowiednich doradców. Na Zachodzie funkcjonują modele, które wydawałoby się, są w Polsce nieakceptowalne ze względów etycznych. Jednym z popularnych modeli jest wykup firmy przez sukcesora od założyciela. Ten na pierwszy rzut oka niesprawiedliwy model wprowadza jednak automatycznie pewną transparentność. Sprzedający rodzic nie ma do firmy już żadnych praw, nie może wywierać na sukcesorze presji, wtrącać się w zarządzanie. Po prostu nie ma już nic do powiedzenia.

Cały wywiad przeczytacie tutaj

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Założyciel firmy rodzinnej będzie zarządzał dopóki nie nabierze przekonania, że następca pchnie firmę na wyższy poziom

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.