PARTNER PORTALU partner portalu

Zaangażowanie pracowników spada. Przyczyną złe zarządzanie?

- Ciągle słyszę jak pracodawcy skarżą się, że mają problemy z zatrzymaniem pracowników w firmie, nadmierną rotacją czy przyciągnięciem kandydatów. W takiej sytuacji warto zadać sobie podstawowe pytanie – dlaczego tak się dzieje i co jest tego przyczyną – ocenia Justyna Piesiewicz, prezes IACL.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zaangażowanie pracowników spada. Przyczyną złe zarządzanie?

Najnowszy raport przygotowany przez Aon Hewitt pokazuje, że na skalę globalną, pierwszy raz od 2012 roku nastąpił spadek zaangażowania pracowników - z 65 proc. w 2015 r. do 63 proc. w 2016 r. Mniej niż jedna czwarta (24 proc.) określa swój poziom zaangażowania jako „wysoki”, a kolejne 39 proc. – jako „umiarkowany”. Zaangażowanie polskich pracowników pozostaje na stabilnym, ale wciąż jednym z najniższych na świecie, poziomie (51 proc.).

Zjawisko spadku zaangażowania odzwierciedla rosnące poczucie niesprawiedliwości u pracowników. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne. Powodem niskiej motywacji w pracy może być brak znaczących korzyści finansowych. Jeśli pracodawca oferuje pensję niższą niż obowiązująca na rynku czy też nie docenia wysiłków zatrudnionych poprzez premie, wówczas pracownicy mogą czuć się sfrustrowani.

Bywa również, że proponowane benefity pozapłacowe nie zdają egzaminu. Na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia, które mają inne potrzeby i oczekiwania niż ich starsi koledzy. Wymagają również innego stylu przywództwa oraz podejścia do pracy. Ceniący sobie równowagę między życiem zawodowym a prywatnym millenialsi oczekują elastycznych warunków pracy. Chcą również jasno sformułowanych oczekiwań oraz bieżącej informacji zwrotnej. Bardzo często pozafinansowe aspekty pracy są ważniejsze niż wynagrodzenie.

Na niski poziom zaangażowania może wpływać też brak szkoleń. Oferowanie możliwości rozwojowych sprawia, że pracownicy zdają sobie sprawę z tego, że są potrzebni i firma widzi w nich potencjał. Także źle dobrane szkolenia budzą niezadowolenie wśród pracowników – dla nich to strata czasu.

Wyniki finansowe firmy

Według Aon Hewitt, poprawa poziomu zaangażowania wśród pracowników to korzyść dla firmy: badania pokazują, że 5 proc. wzrost zaangażowania wiąże się z 3-procentowym zwiększeniem przychodu w organizacji w kolejnym roku.

- Potwierdzają to badania Instytutu Gallupa, które wykazały, że firmy należące do czołówki pod względem zaangażowania pracowników osiągały lepsze wyniki niż firmy, w których zaangażowanie było mniejsze. Ich rentowność była większa o 22 proc., wydajność o 21 proc., a i oceny klientów o 10 proc. lepsze.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Zeghar 2017-04-14 16:41:18

Oj tam, można i odejść od firmy. Bo jeśli zmiany idą ciągle w kierunku zwiększenia obciążeń proceduralnych pracowników liniowych, a przykładowo HR w przerwie między kawką i ploteczkami potrafi jedynie opieprzać, że jeszcze nie dostał formularza R-15 o satysfakcji z pracy w tym tygodniu, to coś po prostu w firmie na wielu szczeblach poszło/idzie nie tak. Albo jak przełożony bądź jego zastępcy w jednej chwili narzekają, że tyle do nas trafia roboty, którą właściwie powinien wykonywać kto inny, a w drugiej na wyścigi zgłaszają się do wykonania zadania... Po pewnym czasie człowiek ma tego dość i albo rzuca robotę w cholerę albo pracuje bez zaangażowania. A im dłużej w danej firmie pracuje tym trudniej go zmotywować. Bo do przełamania na starcie jest poważna bariera doświadczenia i pamięci czym kończyły się poprzednie obietnice.

Employee 2017-04-14 10:45:16

Czysta prawda, potrzeba tylko na prawdę mądrych managerów żeby to zrozumieli. Wiadomym jest , ze odchodzi się od Managera a nie od firmy. Pracownik, który czuje zaufanie od pracodawcy, szacunek , gdy jest doceniany, na pewno jest o wiele bardziej zaangażowany w swoją pracę.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.