Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu? A w Polsce jest ponad milion rodzinnych biznesów

Przykłady takich firm jak Ikea, Porsche, BMW czy z polskiego podwórka – Fakro, Mokate, Solaris, Irena Eris dowodzą, że z rodziną można dobrze wyjść nie tylko na zdjęciu, ale też w biznesie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu? A w Polsce jest ponad milion rodzinnych biznesów

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

27 sie 2014 6:20


W Polsce działa ponad milion firm rodzinnych. Ich sukces zależy nie tylko od warunków makroekonomicznych, ale także od szeregu innych czynników. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i Inicjatywy Firm Rodzinnych „Barometr firm rodzinnych”, największe znaczenie ma komunikacja między pokoleniami – na jej istotność wskazało aż 96 proc. polskich respondentów.

Podobnie jest w przypadku firm europejskich, 85 proc. uważa komunikację za bardzo ważną lub ważną, co oznacza wzrost o 22 punkty procentowe w porównaniu z poprzednią edycją badania.

– W firmach rodzinnych zwykle panują bliższe i mniej formalne stosunki, więc bardzo trzeba dbać o relacje – mówi Andrzej Przybyło, założyciel i właściciel browaru Amber, w którym pracują również jego dzieci – Aleksandra i Piotr.

Czytaj też: Ikea, Ford, Tchibo... Dlaczego dzieci i rodzina bez skrupułów potrafią odsuwać założycieli wielkich firm?

94 proc. przedstawicieli polskich firm wskazuje także na istotność utrzymywania równowagi między życiem rodzinnym a ich działalnością biznesową. Bardzo ważne jest również utrzymanie kontroli w firmie przez rodzinę – wskazało na to 89 proc. polskich respondentów i 87 proc. europejskich. Natomiast zupełnie nieważna (dla 42 proc. polskich respondentów i 45 proc. europejskich) okazuje się kwestia przejmowania udziałów członków, którzy nie są zaangażowani w działalność firmy.

Czytaj też: Polskie firmy rodzinne na wymarciu? Nie ma sukcesorów

42 proc. w Polsce i 49 proc. firm rodzinnych w Europie rozważa zmiany strategiczne w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Polskie przedsiębiorstwa rodzinne planują przede wszystkim przekazać kolejnemu pokoleniu zarządzanie firmą (50 proc. firm planujących zmiany strategiczne) i mianować na dyrektora generalnego osobę spoza rodziny (41 proc.).

– Warto zwrócić uwagę, że większość polskich firm rodzinnych powstała na początku lat 90. i teraz właśnie założyciele przekazują lub zamierzają przekazać firmę następnemu pokoleniu – mówi Andrzej Blikle, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.