PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Wzrost innowacyjności polskich firm wymaga nowego podejścia

Innowacyjność to nie tylko najnowsze technologie, lecz przede wszystkim kultura organizacyjna. Polska w rankingach innowacyjności od lat wypada blado, ale pojawiają się też powody do optymizmu - patrzymy na innowacyjność coraz szerzej i już dostrzegamy, że innowacje to nie tylko nowoczesny sprzęt ale też kapitał ludzki.

  • Autor:JP
  • 6 sty 2016 0:01
Wzrost innowacyjności polskich firm wymaga nowego podejścia
- W przyszłości także Polacy innowacyjność coraz mocniej będą wiązać z rozwojem kapitału ludzkiego – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska. /Fot. mat. pras.
REKLAMA

W rankingu Boston Consulting Group (BCG) „Most Innovative Companies 2015” na pierwszych trzech miejscach znajdują się: Apple, Google oraz Tesla. Każdą z tych firm kojarzymy z kreowaniem lub wykorzystywaniem najnowszych technologii.

Myliłby się jednak ten, kto myślałby, że tradycyjne branże i firmy z kretesem przegrywają ten wyścig. W rankingu BCG nadal znajdziemy na przykład Toyotę (miejsce 6), BMW (7), Johnson&Johnson (20), BASF (29), Dow Chemical Company (32) czy Nike (46). Co więcej, aż 38 z 50 ujętych w rankingu organizacji to nie firmy technologiczne.

– W ich przypadku innowacyjność to przede wszystkim zdolność do szybkiego reagowania i stałe udoskonalanie procesów, nie tylko rozwijanie działów badań i rozwoju. Ma to niebagatelne znaczenie w sytuacji, kiedy cykl życia produktów staje się coraz krótszy, a pozycja konkurencyjna firmy w znacznej mierze zależy od jej elastyczności – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska, firmy specjalizującej się w innowacjach organizacyjnych.

Innowacyjna kultura

Jeśli przyjrzymy się najbardziej innowacyjnym firmom na świecie, to okaże się, że przywiązują coraz większą wagę do świadomego budowania proinnowacyjnej kultury organizacyjnej.

– Stanowi ona korzystne środowisko dla rozwoju innowacyjności w węższym sensie, to znaczy technologii i produktów. Poza tym okazuje się kluczowym elementem dla skutecznego wprowadzania produktu na rynek. W dyskusji nad innowacyjnością często zapominamy o tym, że miarą sukcesu nie jest wymyślenie czegoś nowego, lecz komercjalizacja takiego produktu – wyjaśnia prezes Staufen Polska.

Nie jest to oczywiście tylko polski problem. Przełomowe niemieckie wynalazki, jak magnetowid lub odtwarzacze MP3, skutecznie wprowadziły na rynek dopiero firmy amerykańskie.

– M.in. dlatego sztandarowy niemiecki program Industrie 4.0, którego celem jest podniesienie konkurencyjności tamtejszych przedsiębiorstw, obejmuje nie tylko dalszą cyfryzację i automatyzację, lecz także innowacje organizacyjne – dodaje Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Rozwój kapitału ludzkiego

Trend do postrzegania innowacyjności w kompleksowy sposób widać także w krajowych strategiach rozwoju innowacyjności. Przygotowują je dziś prawie wszystkie kraje świata. Autorzy raportu Global Innovation Index za rok 2015 (uwzględnia 79 kryteriów i 140 krajów) podkreślają, że skuteczna polityka proinnowacyjna powinna wspierać wszystkie gałęzie gospodarki, a także dotyczyć wszystkich faz i typów innowacyjności.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wzrost innowacyjności polskich firm wymaga nowego podejścia

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.