- Jak zauważa zauważa Daniel Wocial, szef Adecco, sytuacja wywołana koronawirusem jest szansą dla HR-u na pokazanie wartości.
- Niezwykle ważnym zadaniem ekspertów HR pozostanie troska o zdrowie pracowników i bezpieczeństwo – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
- Rolą HR pozostaje podejmowanie efektywnych inicjatyw, dzięki którym firmy utrzymają zaangażowanie i lojalność pracowników, pomimo utrudnionego oddziaływania.
Doświadczenia pandemii wpłynęły na HR, sposób pracy w tym obszarze oraz realizowane zadania. Jak zauważa Daniel Wocial, prezes Adecco Group w Polsce, Czechach i Słowacji, wyzwania są i będą podwójne, ponieważ dyktuje je równolegle biznes i pracownicy.
- Biznes, ponieważ w wielu organizacjach konieczna okazuje się zmiana podejścia, rewizja struktur, kształtu zatrudnienia, procedur. A pracownicy, ponieważ ich obawy – lęk przed powrotem do pracy, zmiana warunków zatrudnienia, zachwiana równowaga – trafiają właśnie do działów HR. Tego, jaki dokładnie będzie HR po pandemii, możemy się jedynie domyślać, choć pewnym jest, że bardziej zwinny, elastyczny i reagujący – komentuje Daniel Wocial.
Niezwykle ważnym zadaniem ekspertów HR pozostanie troska o zdrowie pracowników i bezpieczeństwo – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Wocial wyjaśnia, że HR będzie musiał upewnić się, że firma jest w stanie przyczynić się do każdego aspektu dobrostanu pracowników.
Czytaj też: Daniel Wocial: Nie kryzys, lecz spowolnienie. Nawet półtora roku
- Wyzwaniem będzie także konieczność wyciągnięcia wniosków i zarekomendowania rozwiązań. Nieoczekiwana sytuacja pokazała m.in., że nie wszyscy menedżerowie radzą sobie w swoich rolach i przyjmują właściwe postawy. Oznacza to konieczność rozwoju kompetencji menedżerskich, takich jak zarządzanie wirtualnymi zespołami, ale też dokonania zmian personalnych – ocenia prezes Adecco.
Innym ważnym obszarem będzie komunikacja wewnętrzna.
- Rolą HR pozostaje podejmowanie efektywnych inicjatyw, dzięki którym firmy utrzymają zaangażowanie i lojalność pracowników, pomimo utrudnionego oddziaływania – dodaje.
HR wywołany do tablicy
Sytuacja wywołana koronawirusem jest szansą dla HR-u na pokazanie wartości. Jak jednak zauważa Daniel Wocial, to też bardzo trudny sprawdzian, do którego HR przystąpił bez przygotowania.
- Najtrudniej będzie tym specjalistom, dla których HR to wąska specjalizacja – np. rekrutacja lub rozwój pracowników. Łatwiej z kolei będzie tym, dla których HR to efektywność zasobów ludzkich, struktury, operacje oraz procesy – tłumaczy ekspert.
Zdaniem Daniela Wociala, HR może wnieść dziś do firm niezbędny coaching, wsparcie oraz edukację. Silny zespół HR zbuduje silnych liderów swoich obszarów, specjalistów i ekspertów.
- Warto też zwrócić uwagę, że pandemia spowodowała zmianę w ocenie wizerunku pracodawców. Kluczowe okazało się bowiem to, jakie wsparcie otrzymali pracownicy. Rola HR w tym aspekcie jest nieoceniona – dodaje.
Kompetencje przyszłości
Jak mówi Daniel Wocial, niezwykle cenną lekcją jest to, iż wszyscy zobaczyliśmy na własne oczy kompetencje przyszłości. Zobaczyliśmy też, że o sukcesie decydują niuanse i trzeba być gotowym na wszystko.
- Szybko zmieniające się warunki biznesowe i konieczność sprawnego odnajdywania się w transformacji wymagają od liderów bycia przewodnikiem z intuicją. Potrzebna jest samodzielność w działaniu, umiejętność tłumaczenia decyzji, zdolność poruszania się pomiędzy odpowiedzialnością formalną i nieformalną – komentuje.
HR w świecie online
Według Daniela Wociala pandemia z pewnością zostawi po sobie narzędzia wspierające pracę zdalną, rekrutację online i webinary. Trendem zyskującym na popularności są m.in. rozmowy wideo bez udziału rekrutera.
- Przygotowany przez rekrutera zestaw pytań zostaje przesłany do kandydata w formie linku. Kandydat odpowiada na kolejno pojawiające się pytania, a odpowiedzi są nagrywane. Później rekruter ogląda nagranie i na jego podstawie decyduje, czy kandydat kwalifikuje się do następnego etapu. Takie rozwiązanie sprawdzi się w firmach realizujących wiele rekrutacji w ciągu roku oraz przy poszukiwaniu wielu osób na jeden rodzaj stanowiska, np. w call center – ocenia Wocial.
Kandydaci doceniają również rozwiązania, które pozwalają im oszczędzać czas, a firmy korzystające z nowoczesnych rozwiązań oceniają jako innowacyjne.
- Czas pandemii dał także szansę na rozwijanie się runku różnego rodzaju testów kompetencyjnych – dodaje Daniel Wocial.
Jak z kolei mówi Gabriela Kahl, dyrektor HR w CCC, HR będzie teraz realnym partnerem biznesu. Podczas pandemii ta funkcja musiała odnaleźć się w sytuacji konieczności podejmowania trudnych decyzji w oparciu o bardzo ograniczone zasoby danych. W czasie tak skrajnie kryzysowym HR musi działać szybko i aktywnie.
Również Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup w Polsce, zauważa, że pandemia podkreśliła potrzebę bycia przez HR bardzo blisko biznesu. To jednocześnie lekcja na przyszłość pokazująca, jak firmy potrzebują pozycjonować HR w swoich organizacjach.
Przeczytaj również, co Renata Prys, dyrektor działu People w McDonald’s Polska, uważa na temat zmian, jakie zaszły w obszarze HR. Jej zdaniem kryzysy zawsze weryfikują wartość działów wspierających i tak z pewnością będzie również w przypadku pandemii. HR, który chce być traktowany poważnie i mieć realne możliwości działania, nie może być zamknięty w szklanym gabinecie.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)