- 75 proc. zatrudnionym w Polsce przysługują świadczenia dodatkowe - wynika z raportu portalu wynagrodzenia.pl „Benefity w oczach pracowników 2021”.
- 89 proc. pracowników korzysta z udostępnionych przez pracodawcę dodatków pozapłacowych.
- Najczęściej wybieranymi są pakiet prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenie na życie, a także szkolenia i kursy zawodowe.
43 proc. specjalistów i menadżerów rozważa zmianę pracy. Część pracowników, którzy dotychczas obawiali się nowych wyzwań zawodowych - dziś aktywnie szuka zatrudniania. Głównymi powodami są: niezadowolenie z wynagrodzenia (65 proc.), braku możliwości rozwoju (42 proc.), a także niewystarczającego czy zbyt ubogiego pakietu benefitów - tak wynika z „Raportu Płacowego 2022” przygotowanego przez firmę Hays.
Rosnące oczekiwania pracowników, a także luki kadrowe, które dość ciężko jest wypełnić, to wyraźny sygnał dla pracodawców, iż powinni zainwestować w utrzymanie pracownika w przedsiębiorstwie. Proces jest zdecydowanie mniej kosztowny niż pozyskanie całkiem nowej osoby.
Przeczytaj: Słodko-gorzki obraz rynku pracy. Będzie coraz trudniej
Co czwarty pracownik chętnie skorzysta ze szkoleń
75 proc. zatrudnionym w Polsce przysługują świadczenia dodatkowe - wynika z raportu portalu wynagrodzenia.pl „Benefity w oczach pracowników 2021”. 89 proc. pracowników korzysta z udostępnionych przez pracodawcę dodatków pozapłacowych.
Najczęściej wybieranymi są pakiet prywatnej opieki medycznej (70 proc.), ubezpieczenie na życie (35 proc.), a także szkolenia i kursy zawodowe (26 proc.). Okazuje się, że te ostatnie są jednocześnie najbardziej pożądanymi benefitami przez pracowników. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, pracodawcy zaczęli inwestować w kursy zawodowe czy szkolenia językowe, które podwyższają kompetencje kadry pracowniczej.
- Ten rodzaj benefitu zyskał na popularności w ciągu ostatnich 5 lat. Szkolenia i kursy były początkowo modne głównie wśród przedsiębiorstw zagranicznych osadzonych w Polsce. Teraz także rodzime firmy decydują się wprowadzanie szkoleń i kursów dla swoich pracowników. To stabilne i korzystne rozwiązanie dla każdej ze stron. Pracodawca, inwestując w pracownika, rozwijając jego kompetencje, buduje również swoje przedsiębiorstwo. Dodatkowym plusem oprócz zdobywania nowych kompetencji przez pracowników oraz rozwoju firmy jest także aspekt team buildingu. Grupy zajęciowe powodują, że pracownicy zacieśniają relacje. Wspólne przygotowywanie się do zajęć, dzielenie materiałami, praca w grupie na zajęciach budują team spirit. Szczególnie nowe pokolenie coraz mocniej stawia na rozwój. Oczekuje, by praca stała się miejscem, w którym może osiągać jeszcze więcej – zauważa eksperta ds. edukacji Julia Kuberska z Tutore Poland.
Szkolenia są najbardziej pożądanymi benefitami przez pracowników (fot. Shutterstock)
Przeczytaj: Do you speak...? Znajomość języków obcych ważna jak nigdy
Drogą do rozwoju jest branie udziału w licznych szkoleniach. Nie tylko tych językowych, choć najbardziej pożądane. Z analiz Tutore Poland wynika, że najczęściej wybieranym kursem przez pracowników jest język angielski. Szczególną popularnością cieszy się jego biznesowa forma, stricte przygotowująca do pracy i podwyższająca kompetencje. Także hiszpański i niemiecki to języki, na które zwykle decydują się zatrudnieni.
- Z kolei ostatni rok to wyraźne zapotrzebowanie na język polski i ukraiński - dodaje Julia Kuberska.
Zobacz: Uchodźcy w Polsce mogliby częściej podejmować pracę, potrzeba jednak zmian
Inwestycja w pasje
Co trzeci pracownik chce mieć więcej czasu na realizowanie rzeczy, które może robić po pracy - wynika z badania przeprowadzonego przez Manpower. W związku z tym, pracodawcy wybierają także obszary hobbystyczne, niekoniecznie odnoszące się do obowiązków wykonywanych przez pracownika.
- W kursach hobbystycznych króluje grafika komputerowa oraz rysunek. Choć w ich kontekście mówimy głównie o pasji, to takie zajęcia mogą być również użyteczne w pracy - ułatwią przygotowanie prezentacji, pozwolą atrakcyjnie obudować dane czy umożliwią stworzenie materiałów marketingowych. Dzięki kursowi pracownicy są w stanie w łatwy i szybki sposób przygotować także ulotki czy plakaty. Taki dodatek pozapłacowy jest atrakcyjny dla mniejszych przedsiębiorstw, które nie mają swoich działów graficznych - tłumaczy ekspertka.
Hobby może mieć bardzo pozytywny wpływ na pracę (fot. Bayu Syaits/Unsplash)
To tym ważniejsze, że jak pokazało badanie Pracuj.pl posiadanie hobby może mieć bardzo pozytywny wpływ nie tylko na relaks i czas wolny pracowników, ale także na pracę. Oczywiste jest, że dla większości badanych (77 proc.) hobby wiąże się z odpoczynkiem, przyjemnym spędzaniem czasu, odświeżeniem umysłu i oderwaniem myśli od życia zawodowego. Jednak zainteresowania pracowników wpływają korzystnie także na budowanie relacji ze współpracownikami, co podkreśla 56 proc. uczestników badania.
Zobacz: Praca to hobby? Niewielu pracowników ma to szczęście
Zdecydowana większość respondentów (70 proc.) twierdzi, że posiadanie interesującego hobby może być atutem na rozmowie kwalifikacyjnej. Niewątpliwie wyróżnić można się np. grą na instrumencie lub kolekcjonerstwem – które deklaruje średnio tylko co dwudziesty badany – czy szyciem oraz wędkarstwem, wskazanymi przez co czternastą osobę.
- Kandydaci starający się o pracę wpisują zazwyczaj swoje hobby na końcu CV. Jest to istotny element biografii osób biorących udział w rekrutacji. Pamiętajmy, że zainteresowania, rozwijane często od dzieciństwa, determinują czasem wybór studiów, szkoleń, a te mają bezpośredni wpływ na przyszłość zawodową. O ile nie wpływają one w pierwszym kroku na główne decyzje rekrutacyjne, to mogą być elementem dodatkowo zachęcającym do dłuższej rozmowy z kandydatem. Dyskusje na ten temat potrafią także zbliżyć współpracowników w miejscu pracy. Wspólne hobby pozwala zbudować głębsze relacje niż samo wykonywanie obowiązków zawodowych. Również w komunikacji wewnętrznej i na social media pracodawcy coraz częściej chętnie dzielą się ciekawymi pasjami pracowników - mówi Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w grupie Pracuj.
Benefit dla dziecka
Mówiąc o benefitach, można rozróżnić je na te przeznaczone stricte dla pracownika i skierowane do jego dziecka. Zdarza się, że pracownicy sami wychodzą z inicjatywą rozpoczęcia w pracy zajęć dla najmłodszych i komunikują taką potrzebę pracodawcy.
- Taka organizacja aktywności dla dzieci pozwala odciążyć dorosłych, efektywnie zorganizować czas dla całej rodziny i zaoszczędzić cenne minuty, które dotychczas były marnowane na dojazdach. To bardzo komfortowe rozwiązanie, które jest doceniane przez pracowników. W modzie są także benefity „uszyte na miarę”, które spełnią nawet najbardziej wymagające oczekiwania - tłumaczy Julia Kuberska.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)