Work-life balance nie działa. Firmy narzucają pracownikom odpoczynek

We Francji od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje "prawo do bycia odłączonym". Metodę tę wprowadził także Lidl, póki co w Belgii i Luksemburgu. Nie wykluczone jednak, że również dostęp do poczty służbowej polskich pracowników zostanie ograniczony.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Work-life balance nie działa. Firmy narzucają pracownikom odpoczynek

  • Firmy coraz częściej podejmują kroki, by pomóc pracownikom zachować work-life balance.
  • Jedną z nich jest Lidl, który ograniczył dostęp do poczty służbowej między 18.00 a 7.00. Takie rozwiązanie być może pojawi się w polskich oddziałach sieci.
  • Iwona Bobrowska-Budny z Akademii Leona Koźmińskiego podkreśla, że pracownicy sami powinni dążyć do zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

W świecie nowoczesnych technologii rozdzielenie życia prywatnego z zawodowym może okazać się trudne. Łatwy dostęp do służbowej poczty i sieci firmy, do których potrzeba jedynie smartfona, sprawia, że rozdział taki staje się wręcz niemożliwy do osiągnięcia dla tych, którzy nieustannie są online. Pojawiają się firmy, które starają się rozwiązać ten problem.

Jedną z nich jest Lidl. Między godziną 18.00 a 7.00 rano pracownicy sieci we wszystkie dni robocze będą mieli zablokowany dostęp do służbowej poczty. Wszystko po to, by uszanować czas pracowników i promować w ten sposób równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Wyjątki zrobiono m.in. dla osób pracujących w dziale obsługi klientów, dziale zamówień czy wysyłki w centrach dystrybucyjnych i biurze prasowym sieci.

Póki co nietypowy sposób na wprowadzenie work-life balance na razie testowany jest w Belgii i Luksemburgu. Czy tego typu rozwiązanie zostanie wprowadzone także w Polsce? Sieć nie wyklucza tego.

- Wspólnie z innymi krajami, gdzie obecna jest marka Lidl, pozostajemy w bliskim kontakcie i wymieniamy się dobrymi praktykami oraz praktycznymi pomysłami. Nie wykluczamy, że w przyszłości wprowadzimy podobne zmiany w Lidl Polska - komentuje Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Nie tylko Lidl

Ograniczony dostęp do poczty obowiązuję od 1 stycznia 2017 r. także we francuskich firmach. Spółki zatrudniające powyżej 50 osób muszą wspólnie z pracownikami wypracować zasady pracy poza normowanym czasem pracy i sporządzić „kartę dobrego postępowania”. Nowe przepisy wychodzą naprzeciw żądaniom związków zawodowych, które od dawna walczyły o zmiany pod hasłem „prawo do bycia odłączonym”.

Francja nie jest pierwszy krajem, który podejmuje działania na rzecz ograniczenia całodobowego połączenia zatrudnionego z firmą. Podobne przepisy wprowadziła Brazylia - za odpowiadanie na maile czy rozmowy telefoniczne poza godzinami pracy pracodawcy są zmuszeni do płacenia za nadgodziny.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.