Work-life balance nie działa. Firmy narzucają pracownikom odpoczynek

We Francji od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje "prawo do bycia odłączonym". Metodę tę wprowadził także Lidl, póki co w Belgii i Luksemburgu. Nie wykluczone jednak, że również dostęp do poczty służbowej polskich pracowników zostanie ograniczony.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Work-life balance nie działa. Firmy narzucają pracownikom odpoczynek

  • Firmy coraz częściej podejmują kroki, by pomóc pracownikom zachować work-life balance.
  • Jedną z nich jest Lidl, który ograniczył dostęp do poczty służbowej między 18.00 a 7.00. Takie rozwiązanie być może pojawi się w polskich oddziałach sieci.
  • Iwona Bobrowska-Budny z Akademii Leona Koźmińskiego podkreśla, że pracownicy sami powinni dążyć do zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

W świecie nowoczesnych technologii rozdzielenie życia prywatnego z zawodowym może okazać się trudne. Łatwy dostęp do służbowej poczty i sieci firmy, do których potrzeba jedynie smartfona, sprawia, że rozdział taki staje się wręcz niemożliwy do osiągnięcia dla tych, którzy nieustannie są online. Pojawiają się firmy, które starają się rozwiązać ten problem.

Jedną z nich jest Lidl. Między godziną 18.00 a 7.00 rano pracownicy sieci we wszystkie dni robocze będą mieli zablokowany dostęp do służbowej poczty. Wszystko po to, by uszanować czas pracowników i promować w ten sposób równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Wyjątki zrobiono m.in. dla osób pracujących w dziale obsługi klientów, dziale zamówień czy wysyłki w centrach dystrybucyjnych i biurze prasowym sieci.

Póki co nietypowy sposób na wprowadzenie work-life balance na razie testowany jest w Belgii i Luksemburgu. Czy tego typu rozwiązanie zostanie wprowadzone także w Polsce? Sieć nie wyklucza tego.

- Wspólnie z innymi krajami, gdzie obecna jest marka Lidl, pozostajemy w bliskim kontakcie i wymieniamy się dobrymi praktykami oraz praktycznymi pomysłami. Nie wykluczamy, że w przyszłości wprowadzimy podobne zmiany w Lidl Polska - komentuje Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Nie tylko Lidl

Ograniczony dostęp do poczty obowiązuję od 1 stycznia 2017 r. także we francuskich firmach. Spółki zatrudniające powyżej 50 osób muszą wspólnie z pracownikami wypracować zasady pracy poza normowanym czasem pracy i sporządzić „kartę dobrego postępowania”. Nowe przepisy wychodzą naprzeciw żądaniom związków zawodowych, które od dawna walczyły o zmiany pod hasłem „prawo do bycia odłączonym”.

Francja nie jest pierwszy krajem, który podejmuje działania na rzecz ograniczenia całodobowego połączenia zatrudnionego z firmą. Podobne przepisy wprowadziła Brazylia - za odpowiadanie na maile czy rozmowy telefoniczne poza godzinami pracy pracodawcy są zmuszeni do płacenia za nadgodziny.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.