Negatywny wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności odczuło 94 proc. polskich firm - stwierdził Polski Instytutu Ekonomiczny. Według analityków skutki wojny dotykają polski biznes bez względu na wielkość firmy czy rodzaj prowadzonej działalności.

- Z badań przeprowadzonych przez PIE 1 lipca b.r. wynika, że 94 proc. firm odczuło negatywny, "słabszy lub silniejszy", wpływ wojny w Ukrainie na przynajmniej jeden obszar swojej działalności.
- Analitycy zwrócili uwagę, że skutki wojny dotykają polski biznes bez względu na wielkość firmy czy rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.
- Przedsiębiorstwa prowadzące biznes przed wojną z rynkami wschodnimi (Rosja, Białoruś, Ukraina) muszą zmodyfikować lub nawet całkowicie zmienić swoje modele biznesu - podsumowano.
"Od wybuchu wojny 75 proc. badanych przez nas przedsiębiorstw wskazuje ją jako barierę silnie utrudniającą prowadzenie biznesu" - wskazano w czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE". w którym opublikowano wyniki badania.
Z badań PIE wynika, że wojna "wpłynęła w silnym stopniu" na decyzje związane z podnoszeniem cen w przypadku 70 proc. firm. Częściej na podwyżki cen decydowały się firmy małe (81 proc.) niż duże (63 proc.), a w branżach najczęściej ceny podnosiły przedsiębiorstwa handlowe (79 proc.) oraz TSL (transport-spedycja-logistyka) (74 proc.).
Zdaniem 63 proc. przedsiębiorców wojna "silnie wpływa na wyższe koszty prowadzonej działalności", a im większe przedsiębiorstwo, tym więcej firm wskazuje na silny jej wpływ na wyższe koszty. W mikrofirmach udział takich przedsiębiorstw to 57 proc., a w dużych 69 proc. Najczęściej silny wpływ wojny na wzrost kosztów działalności wskazują firmy handlowe (70 proc.), ale również produkcyjne i usługowe (po 65 proc.), TSL (64 proc) oraz budowlane (53 proc.).
Analitycy zaznaczyli, że wojna przyczynia się do zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz do pogorszenia współpracy z kontrahentami. Wśród badanych firm silny wpływ wojny na zakłócenia w łańcuchach dostaw wskazuje 36 proc. Częściej dotyczą one firm handlowych (42 proc.), budowlanych (41 proc.) oraz TSL (40 proc.).

KOMENTARZE (0)