PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Wielozadaniowość może się sprawdzić, ale tylko w przypadku wybranych

Stos papierów na biurku, a na komputerze otworzonych kilkanaście zakładek. Kilka zadań rozpoczętych, ale żadne nie jest dokończone. A czas ucieka niemiłosiernie. Nasuwa się pytanie, czy wielozadaniowość to sposób na efektywne działanie, czy raczej marnowanie cennego czasu?

Wielozadaniowość może się sprawdzić, ale tylko w przypadku wybranych
REKLAMA

Zheng Wang z Ohio State University, autorka badań Research News, obala mit większej produktywności wielozadaniowości. Z przeprowadzonych przez nią badań wynika, że efektywność pracowników zajmujących się jednocześnie kilkoma zadaniami nie zwiększa się, wręcz przeciwnie - maleje.

Skąd zatem poczucie, że wielozadaniowość przynosi lepsze efekty? Kiedy pracownik wykonuje kilka rzeczy naraz, unika monotonii. Różnorodność zadań sprawia, że czuje większą satysfakcję i zadowolenie. Badaczka podkreśla, że nie jest możliwe wykonanie czegoś na 100 proc., gdy nie poświęca się temu całkowitej uwagi.

- Przeciwnicy wielozadaniowości wskazują, że przerzucanie uwagi z jednego zadania na drugie jest bardzo czasochłonne. Powrót do przerwanego zadania wymaga cofnięcia się do wcześniejszych ustaleń i planów, co obniża efektywność, a w efekcie wydłuża czas poświęcony na zrealizowanie tego zadania. Nie rzadkie są także opinie, że wykonując kilka rzeczy jednocześnie, żadnej nie zrobimy dobrze - mówi Marta Buszko, menedżer HR w Outsourcing Experts Group.

Skoro praca nad kilkoma zadania jednocześnie powoduje, że pracownicy tracą czas, a wyniki ich pracy nie są bardziej produktywne, to dlaczego wielozadaniowy pracownik jest pożądany przez pracodawców?

Joanna Kozarzewska z HRK potwierdza, że firmy poszukują osób, które potrafią skupić się na kilku zadaniach w tym samym czasie. Podkreśla jednak, że kandydaci muszą umieć uporać się z kilkoma zadaniami i każde z nich efektywnie wykonać.

- Głównym powodem, dla których pracodawcy poszukują takich pracowników jest obniżenie kosztów. Taka osoba może podjąć się zadań, do których wykonania organizacja musiałaby zatrudnić kolejną osobę, a nawet firmę zewnętrzną. Co więcej, osoby te mogą rotować w strukturze, z powodzeniem przechodząc na różne stanowiska, co w perspektywie inwestowania w rozwój pracowniczy zatrzymuje kapitał w przedsiębiorstwie - tłumaczy Kozarzewska.

Ekspertka dodaje, że wielozadaniowość pozytywnie wpływa na lojalność wobec pracodawcy. Dzieki różnorodności podejmowanych zadań wzrasta poczucie sprawczości oraz odpowiedzialności za działalność biznesową firmy, a tym samym jej pozycję na rynku oraz zyski.

Z kolei Sebastian Popiel, członek zarządu People, mówi, że zainteresowanie wśród firm wielozadaniowymi kandydatami jest związana z nową, dynamiczną rzeczywistością biznesową, która wymusza dostosowanie się do zmian rynkowych, elastyczność i nastawienie na pracę projektową, zarówno ze strony pracowników, jak i rekrutujących pracodawców.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wielozadaniowość może się sprawdzić, ale tylko w przypadku wybranych

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.