- KDS
- •16 lip 2022 0:00
Presja na zwiększanie wynagrodzeń będzie - zdaniem 60 proc. uczestników badania „The Great Unknown. Zarządzanie ludźmi w dobie pandemii, nowych modeli pracy oraz Great Resignation” - jedynym z największych wyzwań, z jakimi będą musiały zmierzyć się firmy. Nie mniejszym wyzwaniem będzie brak osób do pracy. Prawie połowa przedstawicieli działów HR przyznaje, że w ciągu ostatniego roku zaobserwowała wśród pracowników często lub bardzo często zjawisko rezygnacji z pracy.

- Działy HR jako pierwsze w firmie są informowane o ruchach personalnych w zespołach i skupiają dane z całej organizacji.
- Mają więc szerszy ogląd na to, ile osób wchodzi do firmy, a ile z niej wychodzi i jakie są tendencje w tym zakresie.
- Wnioski są niepokojące, bo wynika z nich, że „Wielka Rezygnacja” to trend, który dotyczy polskiego rynku pracy i może zagrozić wielu firmom.
Pandemia uświadomiła pracownikom nietrwałość życia, dlatego też zaczęli oni przywiązywać znacznie większą wagę do work-life balance. Ponadto ludzie nie chcą już „pracować po to, by pracować”, chcą pracy, która da im poczucie sprawczości i większego sensu. Chodzi tu również o „kulturowe dopasowanie” - chcemy identyfikować się z firmowymi wartościami, a nie czytać o nich na plakatach wywieszonych na ścianach biura.
Czytaj więcej: Firmy w USA podnoszą płacę w odpowiedzi na tzw. wielką rezygnację
Dodatkowo pracownicy przekonali się, że można pracować w dużo bardziej elastycznej formule (home office, tryb hybrydowy) i wielu z nich - w sytuacji, gdy firmy zaczęły wracać do biur - nie chciało wracać do starego modelu.

- Odpowiedzią na Great Resignation powinno być Great Attention lub mantra "Ludzie To Więcej Niż Zasoby", innymi słowy kierowanie uwagi i czasu liderów i liderek wszystkich funkcji i szczebli w organizacji na ludzi. Żeby angażować, trzeba poznać i zrozumieć motywacje, aspiracje, predyspozycje, cele osobiste, marzenia, problemy i wyzwania konkretnych osób w zespole. Ale też dzielić się własnymi… Do tego potrzebne są otwartość, zaufanie, poczucie bezpieczeństwa, a tego się nie buduje, wypełniając kalendarze po brzegi spotkaniami o KPIach i targetach - komentuje Romeo Grzębowski, chief inspiration officer Extended Tools Polska.
Wielka rezygnacja to nie tylko odejścia


Słowa kluczowe
- wielka rezygnacja
- wypowiedzenie
- Maciej Noga
- Grupa Pracuj
- Romeo Grzębowski
- Anna Streżyńska
- MC2 Innovations
- Extended Tools Polska
KOMENTARZE (9)