PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Wartościowanie stanowisk. W czasie kryzysu bardzo przydatny mechanizm

W czasie kryzysu optymalizacja wydatków nabiera zupełnie innego znaczenia. Co zrobić, by sprawdzić, czy nasza firma nie wydaje pieniędzy na marne? Warto skorzystać mechanizmu, jakim jest wartościowanie stanowisk.

  • Autor:KDS
  • 29 paź 2020 12:00
Wartościowanie stanowisk. W czasie kryzysu bardzo przydatny mechanizm
Dzięki wartościowaniu stanowisk firmy mogą usystematyzować całą politykę zarządzania zasobami ludzkimi. (Fot. shutterstock)
REKLAMA
  • Eksperci Grupy Pracuj w jubileuszowym, 10. wydaniu Kompendium HR 2020 poruszyli temat wartościowania stanowisk.
  • Jak tłumaczą, jest to świadome ustalenie wewnętrznej hierarchii stanowisk w organizacji z uwzględnieniem jej potrzeb i uwarunkowań rynkowych.
  • Dzięki niemu firmy mogą usystematyzować całą politykę zarządzania zasobami ludzkimi.

- W czasach prosperity i idącym za tym często szybkim wzrostem poziomów wynagrodzeń na rynku, wartościowanie stanowisk pomaga urynkowić ich poziom, pozyskiwać najlepszych do pracy i wypełniać wakaty. W czasach kryzysu, kiedy często jesteśmy zmuszeni do redefinicji biznesów i weryfikacji wartości pracy, pomaga optymalizować koszty wynagrodzeń - czytamy w raporcie Grupy Pracuj.

Na czym polega ten mechanizm? Jak tłumaczą Joanna Szybisz, wieloletni dyrektor HR w dużych międzynarodowych organizacjach, obecnie konsultant Trenkwalder Polska oraz Ewelina Glińska-Kołodziej, dyrektor operacyjny Trenkwalder Polska, wartościowanie stanowisk sprowadza się do rzetelnego i właściwego ustawienia rankingu stanowisk i siatek płac wewnątrz organizacji oraz skonfrontowania tego z danymi z rynku pracy.

Czytaj więcej: Rekrutacja online. Czy wolno nagrywać kandydata?

- Proces polega na ocenie wartości stanowisk dla organizacji. Przy użyciu określonych metod precyzuje się wymogi kompetencyjne na poszczególne stanowiska, ustala się także ich oddziaływanie na realizację celów firmy. Wartościowanie stanowisk daje nam podstawy do ustalenia wewnętrznych zależności pomiędzy stanowiskami i stworzenia struktury wynagrodzeń, która by je odzwierciedlała. Jest niezbędnym etapem procesu budowania systemu wynagradzania i punktem wyjścia do określenia spójnych płac zasadniczych - tłumaczą w raporcie ekspertki.

Jak dodają, wartościowanie odgrywa podwójną rolę. Pozwala w jasny sposób przedstawić wartości i cele, które chce osiągnąć organizacja przy wykorzystaniu pracowników o określonych kompetencjach. Zaś w połączeniu z założeniami zarządzania zasobami ludzkimi, może pomóc w optymalizacji kosztów związanych z zatrudnieniem. Bowiem wyniki procesu wartościowania mogą być wykorzystane do ustalenia podziału na kategorie zaszeregowania oraz do siatek płac, a następnie do zbudowania spójnej w całej organizacji nowej polityki wynagradzania, bądź weryfikacji obecnie obowiązującej i wdrożenia ewentualnych korekt.

Sześć kroków

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Wartościowanie stanowisk. W czasie kryzysu bardzo przydatny mechanizm

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Zeghar 2020-10-29 23:34:26

    Wbrew pozorom sytuacja, gdzie specjalistów jest mniej niż menedżerów, jest dość częsta.

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.