×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

W tych firmach nie ma tradycyjnych ścieżek kariery. "Dajemy wybór i nie blokujemy rozwoju"

Rozwój zawodowy to nie tylko awans pionowy – to przede wszystkim podnoszenie kompetencji i umiejętności. Pracodawcy i pracownicy zaczynają to dostrzegać. Na popularności zyskują przesunięcia pracowników do nowych zadań, działań lub regionów. Możliwości jest sporo, właśnie dlatego niektóre firmy rezygnują z tworzenia typowych ścieżek kariery dla pracowników.

W tych firmach nie ma tradycyjnych ścieżek kariery. "Dajemy wybór i nie blokujemy rozwoju"
Liczba stanowisk menedżerskich w firmie jest ograniczona, dlatego pracodawcy stawiają na różnorakie kierunki rozwojowe. (Fot. Fotolia)
REKLAMA
Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Rozwój zawodowy to poszerzanie swoich umiejętności i kompetencji, które są niezbędne do wykonywania zadań na aktualnym i przyszłym stanowisku - nie tylko awans pionowy.
  • Ponadto, liczba stanowisk menedżerskich w firmie jest ograniczona, dlatego pracodawcy stawiają na różnorakie kierunki rozwojowe, np. zezwalają na ruchy pomiędzy różnymi obszarami.
  • Utrudnia to jednak tworzenie tradycyjnych ścieżek karier, dlatego niektóre firmy z nich rezygnują - przykładem jest Faurecia i Sii.

Jeśli chodzi o najbardziej pożądane aspekty zatrudnienia w Polsce to - według wyników badania "Randstad Employer Brand Research 2019" - coraz większe znaczenie dla pracowników ma możliwość rozwoju zawodowego (50 proc.) i szkoleń (30 proc.). Tematy te są omawiane na początku kariery danej osoby w firmie, a nawet na rozmowie kwalifikacyjnej. Dzięki temu pracownik wie, czego może oczekiwać od pracodawcy i do czego może dążyć.

Niestety wciąż wiele osób przez rozwój zawodowy rozumie awans i to najczęściej pionowy. Tymczasem nie jest to jedyna droga rozwoju. Musimy pamiętać, że liczba stanowisk menedżerskich w organizacji jest ograniczona, a rozwój to poszerzanie swoich umiejętności i kompetencji, które są niezbędne do wykonywania zadań na aktualnym i przyszłym stanowisku.

- Pracownicy dłużej pozostają w organizacji w przypadku, gdy pracodawca oferuje możliwości rozwoju horyzontalnego. Firmy, które proponują tylko awanse pionowe, borykają się z odpływem kadry, ponieważ ludzie, którzy nie otrzymują nowego stanowiska - np. w wyniku oceny pracowniczej - bardzo często decydują się na zmianę pracy - mówi Anna Kulawiak, operations manager w Cpl Jobs Poland.

W podobnym tonie wypowiada się Paweł Gniazdowski, country manager Lee Hecht Harrison DBM Polska.

- Nowoczesne organizacje z ich automatyzacją, koniecznością zapewnienia elastyczności i nade wszystko zorientowaniem na kontrolę kosztów, instynktownie bronią się przed rozbudowywaniem pionowych hierarchii, ponieważ jest to niewygodne i perspektywicznie kosztowne. Stąd też tendencja do spłaszczania struktur, co oczywiście utrudnia z definicji tradycyjne wspinanie się po drabinie korporacyjnej, bo nie jest ona za długa – mówi Paweł Gniazdowski.

- Z drugiej strony, młodsze pokolenia pracowników są "od dziecka" edukowane, że zmiany są dobre i konieczne, a samorealizacja wymaga eksperymentów i doświadczania różnorodności - nie zadowolą się zatem posadą specjalisty od czegoś tam na 5 lub więcej lat. Raczej zmienią firmę, przy okazji licząc na podniesienie wynagrodzenia, co w warunkach dużego popytu na dane kompetencje może się nawet często udać - dodaje ekspert.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W tych firmach nie ma tradycyjnych ścieżek kariery. "Dajemy wybór i nie blokujemy rozwoju"

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA