Nakłady na reklamę z wykorzystaniem tradycyjnych nośników drastycznie spadają, za to reklama w Internecie i aktywność firm w sferze digital marketingu przeżywają prawdziwy bum. To oznacza jedno. Zarządzający mniejszymi biznesami (którzy samodzielnie dbają o marketing) i marketerzy w dużych organizacjach muszą wiedzieć, jak skutecznie wykorzystać nowoczesne narzędzia.

- Według danych zebranych przez Publicis Groupe reklama online w 2020 roku wygenerowała wpływy większe o 4,6 proc. niż rok wcześniej.
- Reklama w internecie nie jest jednak jedynym obszarem, który z powodu ograniczeń związanych z pandemią przeniósł się do sieci. Z przestrzeni marketingowej niemal całkowicie zniknęły targi, konferencje i inne rodzaje spotkań.
- - Zmiany w digital marketingu zachodzą bardzo szybko, wiedzę trzeba więc systematycznie „odnawiać” – wyjaśnia Ewa Porowska, pomysłodawczyni programu Digital Marketing GFKM.
Według danych zebranych przez Publicis Groupe reklama online w 2020 roku wygenerowała wpływy większe o 4,6 proc. niż rok wcześniej. Telewizja i radio straciły odpowiednio 10,1 proc. oraz 9,5 proc., zaś dzienniki i magazyny 29,6 i 37,4 proc. W samym drugim kwartale ubiegłego roku pierwszy raz w historii wydatki na Internet przewyższyły wydatki na telewizję. W całym roku odsetek budżetów przeznaczanych na reklamę online wzrósł aż o 5,2 pkt proc. z 35,9 proc. do 41,1 proc.
Reklama w internecie nie jest jednak jedynym obszarem, który z powodu ograniczeń związanych z pandemią przeniósł się do sieci. Z przestrzeni marketingowej niemal całkowicie zniknęły targi, konferencje i inne rodzaje spotkań. W wymuszony, ale i coraz bardziej efektywny sposób zastępują je cyfrowe narzędzia komunikacji. Znacząco rośnie też znaczenie mediów społecznościowych – do niedawna przez wielu traktowanych jako element prywatnej rozrywki, a nie poważne narzędzie marketingowe.
Brak kompetencji największą barierą
Z przeprowadzonych przez GFKM badań dotyczących wdrażania technologii charakterystycznych dla Przemysłu 4.0 w polskich firmach wynika, że jedną z największych barier w tym zakresie jest brak odpowiednich kompetencji pracowników.
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku wykorzystywania cyfrowych narzędzi w marketingu w małych i średnich przedsiębiorstwach. O ile innowacyjne startupy zwykle sprawnie poruszają się w świecie digitalowej komunikacji, to już firmy z sektorów „tradycyjnych” jeszcze do niedawna chętniej sięgały po „tradycyjne” narzędzia. Jednak i w ich przypadku pandemia wymusiła szybszą zmianę.


KOMENTARZE (0)