- Specjaliści z Procontent Communication sugerują, by firmy zainwestowały w poznanie kultury przyjmowanych pracowników, bo pomoże to uniknąć trudnych sytuacji i konfliktów w przyszłości.
- Nadal mamy, w ocenie analityków, sporo do zrobienia w kwestii niwelowania napięć.
- Winne są temu stereotypy, których przezwyciężenie będzie długą i żmudna pracą.
Raport „Różnorodność kulturowa a wizerunek pracodawcy” zleciła agencja Procontent Communication.
Jak podkreślają analitycy agencji, w związku z malejącym bezrobociem i rosnącym zapotrzebowaniem na pracowników coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie obcokrajowców. To powoduje, że coraz częściej Polskie biura staja się miejscem napięć związanych z kulturą, obcą naszemu społeczeństwu.
Czytaj też: Białoruś jak Ukraina. Nowy kierunek poszukiwania pracowników
Jak wynika z badania niewiele ponad połowa badanych pracowników firm wskazała, że ich zakłady pracy są gotowe na przyjęcie obcokrajowców. Blisko 3/4 respondentów odpowiedziało jednak, że w ich firmach nie są prowadzone działania w zakresie edukacji nt. różnic kulturowych.
Jednocześnie Polacy coraz częściej zgłaszają problemy na tle komunikacji z pracownikami innych nacji. Aż 17 proc. ankietowanych w ciągu ostatnich trzech lat przeżyła nieporozumienie ze swoim współpracownikiem z powodu różnic na tle kulturowym.
źródło: Agencja Procontent Communication/materiały dla mediów
- Pilnie potrzebne są działania edukacyjne skierowane do obu stron zarówno polskich pracowników - nastawione na pogłębianie zrozumienia, dialogu i otwartości oraz dla pracowników z zagranicy by mogli łatwiej zasymilować się w nowym miejscu pracy - mówi Iwona Kubicz, prezes Procontent Communication. W jej ocenie firmy powinny spoglądać w stronę wydarzeń integracyjnych, kursów językowych i warsztatów ze zrozumienia różnic kulturowych, ale poprawić sytuację i się przygotować.
- W komunikacji dobrym pomysłem może być np. wspólne wydanie książki kucharskiej z okolicznościowymi przepisami z państw, z których pochodzą nasi pracownicy, wieczory podróżnicze, kiedy to możemy pokazać zdjęcia i opowiedzieć o specyfice regionu, z którego pochodzi część załogi, czy też warsztaty z przygotowaniem regionalnych potraw - proponuje Kubicz.
Polacy a obcokrajowcy
W podjęciu decyzji o wprowadzeniu działań komunikacyjnych może pomóc znajomość opinii Polaków w kwestii zatrudniania obcokrajowców. Największy odsetek (prawie 60 proc. badanych) zgadza się z zatrudnianiem w Polsce obywateli z innych krajów UE. Przeciwników zatrudnienia pracowników z krajów UE takich jak: Niemcy, Francja, Hiszpania jest mniej niż 10 proc.
Duży odsetek badanych (blisko połowa respondentów) jest przeciwny zatrudnianiu w firmie osób z krajów arabskich. Głosy co do zatrudniania osób z Azji są podzielone - 29 proc. respondentów jest przeciwnych, 32 proc. popiera zatrudnianie imigrantów z tego obszaru. Co czwarty ankietowany jest przeciwny zatrudnianiu obywateli z krajów Europy Wschodniej, ale blisko 40 proc. popiera ich zatrudnienie w Polsce.
Czytaj też: Jak się szuka pracowników z Wietnamu, Indii, Bangladeszu, Filipin?
Badanie zostało zrealizowane w dniach 30 i 31 października 2018 r. metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1012 ankiet z pracownikami firm powyżej 50 pracowników.
Stereotypy i jedyna metoda, by je przełamać
O tych ograniczeniach naszego postrzegania obcokrajowców mówi Krzysztof Kosek, dyrektor zakładu Mebloform:
- Moim zdaniem istnieją silne bariery, stereotypy dotyczące osób odmiennych kulturowo, z innych kręgów kulturowych. Związane są one głównie na niewiedzy, np. pracownicy z za wschodniej granicy uważani są za „tanią siłę roboczą”, posiadającą niskie kwalifikacje. W związku z tym, jeśli firma planuje zatrudnianie obcokrajowców, osób z odrębnego kręgu kulturowego, powinna pomyśleć o działaniach mających na celu integrację pracowników i możliwość poznania danej kultury, uświadamiając załogę że panujące stereotypy nie mają potwierdzenia w rzeczywistości. Z doświadczenia mogę stwierdzić, iż jest to proces długotrwały i wymaga ciągłego przypominania o wartościach nadrzędnych, jakimi są współpraca, tworzenie zespołu i praca dla tej samej organizacji- reasumuje.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)