W czasie pandemii w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy, a 78 proc. pracodawców nie przewiduje powstania ich w ciągu najbliższych pięciu lat - przekazała w piątek Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Jak zwróciła uwagę PARP w piątkowej informacji, sektor handlu potrzebuje pracowników z kompetencjami technicznymi.
- "Branżę czekają wyzwania z zakresu cyfryzacji oraz optymalizacji procesów" - oceniono odnosząc się do raportu, którego szczegółowe wnioski zostaną zaprezentowane 3 marca 2022 r. podczas spotkania online w ramach "Branżowych czwartków".
- Dodano, że przedsiębiorcy chcą "poprawić zaangażowanie kadry oraz lepiej odpowiadać na rosnące potrzeby klientów".
Wyjaśniono, że badania w sektorze handlu były przeprowadzone w 2021 r., gdy wprowadzono zmiany m.in. w strategiach działania firm oraz strukturze zatrudnienia (np. kierowanie pracowników na inne stanowiska). "W związku z pandemią w 30 proc. firm skrócono czas pracy pracowników, w 21 proc. zaistniała konieczność przeszkolenia pracowników, a 14 proc. przedsiębiorstw zmieniło model pracy na formę zdalną" - zaznaczono.
"W przeciwieństwie do innych branż, w handlu nie pojawiły się nowe stanowiska pracy i aż 78 proc. pracodawców nie przewiduje pojawienia się ich w ciągu najbliższych 5 lat" - stwierdzono.
Według ekspertów w sektorze handlu brakuje przede wszystkim kompetencji technicznych i cyfrowych "związanych z postępującą automatyzacją procesów sprzedażowych oraz kompetencji społecznych, takich jak kreatywność oraz umiejętność krytycznego myślenia". Innego zdania są pracodawcy. "93 proc. z nich twierdzi, że kompetencje większości pracowników są w pełni zadowalające i nie ma potrzeby ich doskonalenia" - zaznaczono. Zwrócono uwagę, że w szkoleniach i kursach częściej i chętniej biorą udział pracownicy "zatrudnieni na kluczowych stanowiskach z dłuższym stażem w firmie".
Dodano, że techniki łączące naukę tradycyjną z elementami nauki online oraz szkolenia, podczas których nowi pracownicy pod opieką starszych kolegów wdrażają się w obowiązki na stanowisku pracy - oceniono jako najskuteczniejsze.
Duże wyzwania związane z transformacją cyfrową oraz optymalizacją procesów

KOMENTARZE (0)