Urlop rodzicielski to nie wszystko. Na co liczą matki i ojcowie w miejscu pracy?

Portal pośrednictwa pracy Pracuj.pl zbadała sytuację oraz oczekiwania ojców i matek na polskim rynku pracy. Oto wyniki.

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Urlop rodzicielski to nie wszystko. Na co liczą matki i ojcowie w miejscu pracy?

  • Kobiety po urodzeniu dziecka korzystają z przysługujących im urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego przez pół roku lub przez rok. Panowie krócej pozostają z dziećmi. Wybierają urlop dwutygodniowy.
  • Zastanawiające jest, że są kobiety (10 proc.), które po urodzeniu dziecka nie korzystają z przysługujących im dni wolnych.
  • Do pracy wracamy, bo nie chcemy mieć "dłuższej przerwy w karierze", ale równie mocno motywuje nas do tego sytuacja finansowa.
  • Gdy już rodzic wraca do pracy jako najbardziej pożądany benefit wskazuje żłobek lub przedszkole w miejscu pracy.

Według badań zebranych w raporcie Pracuj.pl „Rodzice w pracy”, o powrocie ojców i matek z urlopu najczęściej decydują finanse oraz ambicje zawodowe. Kobiety najczęściej wybierają urlopy trwające 6 do 12 miesięcy, a mężczyźni pozostają z pociechami przez dwa tygodnie. Rodzice chętnie korzystają także z dedykowanych benefitów, które przewidują pracodawcy dla rodziców.

Jak podkreśla portal Pracuj.pl, badano zwłaszcza świadomość rodziców o przysługujących im prawach, najczęściej wybierane formy urlopu rodzicielskiego, rodzaje aktywności podejmowane przez matki na urlopie oraz motywacje do powrotu do pracy.

Z mniej "zawodowych" tematów, w raporcie zwracano uwagę na uczucia i oczekiwania matek związane z pracą, jak kształtuje się równowaga między życiem zawodowym i osobistym rodzica, który wrócił do pracy.

Czytaj też: Macierzyństwo, stereotypy i presja pracodawców utrudniają kobietom karierę

Jakie urlopy wybierają najczęściej rodzice?

Jak wynika z raportu, najczęściej wybieranym przez ojców i matki urlopem związanym z wychowaniem dziecka jest urlop rodzicielski trwający od 6 do 12 miesięcy. Wybiera go 47 proc. przebadanych rodziców. Według raportu najczęściej decydują się na niego kobiety - to opcja wykorzystywana przez 67 proc. badanych Polek.

Co interesujące, 1 na 10 matek nie skorzystała z żadnej formy urlopu po narodzinach dziecka. Natomiast wśród mężczyzn preferowane są dwutygodniowe urlopy ojcowskie - wybiera je 64 proc. badanych ojców. Co więcej, blisko 1 na 3 ojców (29 proc.) nie wykorzystał żadnych przysługujących mu dni wolnych związanych z pojawieniem się na świecie potomka.

CZYTAJ DALEJ »

Pobierz PLIKI DO POBRANIA

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.