PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Uberyzacja produkcji: Produkcja towarów może przenieść się z fabryk do prywatnych domów

Jedną z pojawiających się prognoz dla rynku pracy jest zmiana modelu produkcji. Wiele osób spodziewa się, że dzięki drukarkom 3D zbliży się ona do użytkownika a nawet przeniesie do prywatnych domów. To szansa na niezależność czy zagrożenie?

  • Autor:JP
  • 6 sty 2016 0:01
Uberyzacja produkcji: Produkcja towarów może przenieść się z fabryk do prywatnych domów
W przyszłości producentem będzie mogła zostać osoba, która ma w garażu drukarkę 3D, czas i chęci. /Fot. Flickr, Creative Tools, CC2.0
REKLAMA

- W tradycyjnym modelu produkty są gromadzone i tworzone w dużych, scentralizowanych fabrykach jako identyczne przedmioty wysyłane do klientów. W modelu rozprowadzonej produkcji materiały i technologia decentralizują się, a produkt jest tworzony bliżej użytkownika - wyjaśnia Bernard Meyerson ze Światowego Forum Ekonomicznego.

- Pomysł polega na zastąpieniu możliwie wielu ogniw łańcucha dostaw przepływem informacji. Zamiast wysyłać klientom gotowe rzeczy, będziemy wysyłać plany do lokalnych centrów. Dzięki temu modelowi mamy nadzieję zwiększyć efektywność i obniżyć marnotrawstwo - dodaje.

Tzw. gig economy już istnieje. Chodzi o zarabianie poprzez realizację pojedynczych zleceń, jak artysta, który daje jednorazowe występy (ang. gigs). Współcześnie "gig economy" oznacza zarabianie w internecie dzięki pojedynczym transakcjom zawieranym na odpowiednich platformach.

Czytaj też: Gospodarka współpracy wchodzi na polski rynek

Gig economy zwana jest czasem uberyzacją w nawiązaniu do platformy Uber, która dostarcza danych o kierowcach oferujących płatne przejazdy. Podobnie zjawiska mogą pojawić się w dziedzinie produkcji: firma tworzy projekt i znajduje chętnego do współpracy producenta na rynku klientów. Potrzeba tylko osoby, która ma w garażu drukarkę 3D, czas i chęci.

Taki model zaczyna interesować coraz więcej firm. Może on jednak spotkać się z tymi samymi problemami, z którymi spotyka się Uber.

- Rządy niechętnie patrzą na gospodarkę opartą na pojedynczych zleceniach. Od etatowych pracowników fabryki zdecydowanie łatwiej ściągać podatki i składki. Bez umów o pracę nie mają również racji bytu związki zawodowe. To może być poważną przeszkodą dla rozproszonej produkcji - zwraca uwagę na łamach blogging4jobs Mike Haberman, konsultant HR.

Gig economy z pewnością stworzy wiele okazji do niezależności, ale nie wszystkim taka niezależność musi się podobać. Już teraz niezależni wykonawcy są na świeczniku rządów i związków zawodowych.

- Jeśli chcemy postępu, będziemy musieli rozwiązać ten i podobne problemy. Niedługo będziemy potrzebowali nowych regulacji prawnych i nowej definicji samych terminów "pracownik" i "zatrudniony" - twierdzi Mike Haberman.

 

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Uberyzacja produkcji: Produkcja towarów może przenieść się z fabryk do prywatnych domów

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • joanna76 2016-01-07 15:13:41

    Model modelem, a co z jakością?

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.