PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Tylko co trzecia firma rodzinna wytrzymuje sukcesję

Jeśli sukcesja się powiodła i rządy w firmie rodzinnej objął potomek właściciela, nie oznacza to końca problemów. Oczekiwania wobec niego są duże, a ciężar odpowiedzialności za losy  przedsiębiorstwa, pracowników i całej rodziny jeszcze większy - mówi Christian Kurmann, ekspert w zakresie przywództwa włączającego.

Tylko co trzecia firma rodzinna wytrzymuje sukcesję
Christian Kurmann, ekspert i mówca w zakresie przywództwa włączającego. Fot. mat. pras.
REKLAMA
  • 80 proc. firm to firmy rodzinne.
  • Tylko jedna na trzy wytrzymuje bez szwanku wymianę pokoleń.
  • Przywództwo włączające bazuje na cechach, które wprowadzą ład i harmonię zarówno do biznesu, jak i życia prywatnego.

Szacuje się, że około 80 proc. przedsiębiorstw, wśród których są zarówno potężne koncerny, jak i małe lokalne biznesy, jest zarządzanych bądź kontrolowanych przez rodziny. Tajemnicą ich sukcesu może być fakt, że firmy rodzinne zazwyczaj lepiej radzą sobie w czasach kryzysu i zawirowań rynkowych ze względu na większe możliwości adaptacyjne. Rzadziej też podejmują ryzyko, mają wyższy i bardziej równomierny wzrost sprzedaży, a dzięki długofalowemu planowaniu przywiązują większą wagę do jakości swoich produktów i budowy rozpoznawalności marki.

Czas próby

Dzięki takiemu podejściu firmy rodzinne mają wymierną przewagę rynkową. Często jednak muszą się mierzyć z problemami wewnętrznymi, na przykład potencjalnymi konfliktami między członkami rodziny mającymi udział w zarządzaniu, zwłaszcza starszym i młodszym pokoleniem. Łatwo się domyślić, że jeśli decyzje podejmowane są pod wpływem emocji, układów w rodzinie czy nepotyzmu, mogą mieć wyraźnie negatywny wpływ na rozwój i wzrost wartości firmy. Zachowanie równowagi pomiędzy realizacją celów biznesowych i rodzinnych wysuwa się na pierwszy plan w kluczowych dla firmy momentach, takich jak planowanie czy wdrażanie sukcesji.

Czytaj też: Sukcesja: Nowe przepisy dla firm rodzinnych

Dużym problemem może okazać się wówczas brak porozumienia i rywalizacja pomiędzy członkami rodziny, zwłaszcza gdy aktualny lider z trudem akceptuje konieczność oddania rządów albo utraty kontroli nad firmą. W zależności od relacji rodzinnych ta sytuacja może mieć wiele rozwiązań. Gdy młody przedsiębiorca ma nierozwiązane konflikty z ojcem, może starać się uciec od jego nadzoru, zakładając własny, niezależny bądź częściowo tylko zależny od rodzinnego biznes. Jeśli ojciec zrozumie i zaakceptuje tę potrzebę separacji, będą  w stanie osiągnąć kompromis bez szkody dla relacji rodzinnych i zawodowych, na przykład wydzielić część biznesu pod zarząd młodszego pokolenia. Najczęściej jednak dzieci przejmują firmę od swoich rodziców i rzadko kiedy ten proces jest bezbolesny dla obydwu stron. Co więcej, może stać się największym kryzysem albo wręcz końcem dla rodzinnego biznesu, o czym świadczy fakt, że tylko jedna na trzy firmy wytrzymuje bez szwanku wymianę pokoleń.

Idzie nowe

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tylko co trzecia firma rodzinna wytrzymuje sukcesję

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.