PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Twardy orzech do zgryzienia. Jak zwalniać w dobie pandemii?

Brak kontaktu osobistego utrudnia zwalnianie. Co prawda wysłanie zwolnienia za pomocą maila jest zgodne z prawem, ale... Czy to słuszna droga?

Twardy orzech do zgryzienia. Jak zwalniać w dobie pandemii?
Przed pandemią menedżerowie osobiście przekazywali informację o zwolnieniu pracownikowi. (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Zwalnianie przez internet jest praktyką dotychczas omijaną w polskim podejściu do rozstawania się z pracownikami.
  • W tej chwili firmy stosują różnego rodzaju podejście, np. przełożenie praktyki rozmów indywidualnych na narzędzia typu Skype czy Webex, gdzie podczas spotkania powtarzana jest procedura rozmowy rozstaniowej.
  • Stosowane są również formy grupowe. W czasie zespołowego spotkania online menedżer informuje, że całość zespołu lub jego część objęły zwolnienia.

Zwolnienie pracowników nigdy nie jest proste i przyjemne, szczególnie w momencie w którym redukcja zatrudnienia to element ratunku firmy. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej w przypadku osób korzystających z home office.

Pod koniec kwietnia większość respondentów Pracuj.pl wykonywała pracę w modelu zdalnym - w pełni lub częściowo. 4 na 10 badanych deklarowało realizację zadań w pełni poza siedzibą firmy, a 21 proc. wykonywało pracę w modelu mieszanym – częściowo zdalnie, a częściowo w siedzibie.

- Zwalnianie przez internet jest praktyką dotąd omijaną w polskim podejściu do rozstawania się z pracownikami, w zasadzie jednak cały czas legalną. Kodeks Pracy w art. 30 nie precyzuje okoliczności, mówi tylko o formie pisemnej i koniecznym zakresie informacyjnym wypowiedzenia, co nie wyklucza internetu - mówi Paweł Gniazdowski, country manager w Lee Hecht Harrison Polska. - Stosowany pomocniczo art. 61 Kodeksu Cywilnego uznaje nawet, że - pod pewnymi warunkami - wypowiedzenie jest skuteczne nawet wtedy, gdy pracownik odmawia podpisania kopii oświadczenia pracodawcy czy zapoznania się z tym dokumentem. Niemniej powszechnie przyjęło się, że dobry obyczaj, a także wiele względów psychologicznych i wizerunkowych nakazują, żeby komunikowanie rozstania odbywało się w trybie rozmowy indywidualnej. I była to praktyka dominująca - dodajmy: jak najbardziej słuszna.

Zwalnianie online w praktyce

Pracodawcy starają się znaleźć odpowiednie rozwiązania. Przed pandemią menedżerowie osobiście przekazywali informację o zwolnieniu. W tej chwili, jak wskazuje Piotr Kuron, delivery director w Lee Hecht Harrison Polska, firmy stosują różnego rodzaju podejście, np. przełożenie praktyki rozmów indywidualnych na narzędzia typu Skype czy Webex, gdzie podczas spotkania powtarzana jest procedura rozmowy rozstaniowej. Stosowane są również formy grupowe. W czasie zespołowego spotkania online menedżer informuje, że całość zespołu lub jego część objęły zwolnienia.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Twardy orzech do zgryzienia. Jak zwalniać w dobie pandemii?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Miroo 2020-05-27 13:39:30

    Element ratunku firmy czy ratunku zysku dla akcjonariuszy/udziałowców/właściciela? Bo to są dwie różne rzeczy...

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.