Twarde przywództwo wychodzi z mody. "Bez szacunku dla pracowników nie da się prowadzić firmy"

Zmiany społeczne spowodowane rewolucją technologiczna wymagają również zmian w modelu zarządzania. Kluczem do powodzenia może być już nie silne przywództwo, ale współpraca i dialog – takie wnioski płyną z debaty zorganizowanej w Miasteczku Myśli Orange.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Twarde przywództwo wychodzi z mody. "Bez szacunku dla pracowników nie da się prowadzić firmy"

  • Jeśli chodzi o zaufanie do innych ludzi, nie odbiegamy znacząco od innych krajów europejskich, ogólną ocenę zaniża jednak bardzo niski poziom zaufania do instytucji publicznych.
  • Twarde kompetencje zarządcze są obecnie wypierane przez miękkie - skłonność do dialogu, umiejętność słuchania.
  • Współpraca, dialog i otwartość na innych to cechy, które są w biznesie niezbędne.

Brak kapitału społecznego i nieufność są w Polsce często wymieniane jako możliwe bariery rozwoju. Zdaniem uczestników debaty „Inspirator, kreator, zdobywca. Gotowi na przyszłość?”, zorganizowanej przez Orange w ramach cyklu Miasteczko Myśli to może nie do końca fałszywa, ale mocno uproszczona ocena. – Jeśli chodzi o zaufanie do innych ludzi, nie odbiegamy znacząco od innych krajów europejskich, ogólną ocenę zaniża jednak bardzo niski poziom zaufania do instytucji publicznych – powiedział Łukasz Komuda, ekspert Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. 

Zobacz też: Dialog, współpraca i przywództwo. To kompetencje, których wymaga "mądre" zarządzanie

- Nie szukajmy wad polskiej duszy – wtórowała mu prof. Anna Giza-Poleszczuk, prorektor Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zdaniem mówienie o braku zaufania to powielanie stereotypów. – Jeżeli mówimy Polakom, ze sobie nie ufają, to oni rzeczywiście sobie nie ufają. Gdy zapytamy, komu nie ufają, to odpowiedź brzmi najczęściej, że tym, których nie znają. Polskie społeczeństwo jawi im się jako monstrum – mówiła prof. Giza-Poleszczuk. – Nie chodzi o to, by Polakom słodzić, ale o rzetelną wiedzę – podkreślała, dodając, że nie jest tak, że „mamy jakiś kod genetyczny nieufności”.

Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska (fot. Konrad Korgul) Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska (fot. Konrad Korgul)

Obserwację, że ufamy głównie osobom z najbliższego otoczenia, potwierdza raport „Mądre zarządzanie. Przyszłość organizacji i organizacja przyszłości”, który był punktem wyjścia do debaty. Wynika z niego, że preferujemy jednak współpracę w ramach swojego najbliższego otoczenia. Jedynie co trzeci respondent przyznał, że zna osobę spoza swojej rodziny, z którą gotów byłby prowadzić firmę. 36 proc. zadeklarowało, że pożyczyliby osobom spoza tego kręgu wartościową dla nich rzecz, np. samochód. 

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
Twarde przywództwo wychodzi z mody 2019-03-14 11:58:53

Śmiech na sali... już widzę, jak na polach bitew czy budów przechadzają się panie prezeski czy generałki i chrzanią coś o empatii, wewnętrznym spokoju czy wyluzowaniu i inne takie psychologiczne pierdoły. Robota w trudnych i niesprzyjających warunkach wymaga twardej ręki, inaczej wszyscy polegną i to dosłownie, nie w przenośni. Wiem to z własnego doświadczenia. A te całe "Miasteczka Myśli", nie służą bynajmniej do tego, by przychylić Polakom nieba. Ale żeby zdawać sobie z tego sprawę, czytanie Paulo Coelho czy inne Tokarczuki nic tu nie pomoże.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.