PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Turkusowe firmy w Polsce: są pierwsze jaskółki, ale do rewolucji daleko

Temat turkusowych organizacji jest coraz bardziej popularny w naszym kraju, choć na razie głównie w kręgach profesjonalistów. Czy polskie firmy są wystarczająco dojrzałe, żeby zrezygnować z hierarchicznego modelu zarządzania?

  • Autor:AW
  • 18 paź 2017 13:34
Turkusowe firmy w Polsce: są pierwsze jaskółki, ale do rewolucji daleko
W turkusowych firmach partnerstwo i współdziałanie pracowników i managerów w tworzeniu dobrego środowiska pracy czy nastawienie na potrzebę wnoszenia przez organizację wartości dodanych dla klientów, które są równie ważne co osiąganie zysków (fot.shutterstock.com)
REKLAMA

• Krzysztof Holeczko, założyciel i redaktor grupy portali Turkus.info, przyznaje, że wciąż przybywa zainteresowanych tematyką tzw. turkusowych organizacji, zarządzanych bez wyraźnie zarysowanej hierarchii w zespole, przy współdziałaniu pracowników.

• Zdaniem ekspertów, dopiero uczymy się zarządzania partycypacyjnego, choć są dobre przykłady firm w Polsce, które można brać za wzór.

• Ze zmiany podejścia do zarządzania zyskać może firma, pracownicy i klienci. - Osobiście zależy mi na promowaniu tej idei, bo wierzę, że może ona być nowym impulsem dla rozwoju polskich firm - mówi Marek Wzorek, prezes igus Polska.

Krzysztof Holeczko przyznaje, że kiedy zaczął interesować się tematem turkusowych organizacji, w Polsce nie było jeszcze zbyt wielu publikacji na ten temat. Wyszukiwał je głównie w zagranicznych mediach, a później postanowił dzielić się nimi pro publico bono i stworzył bazę wiedzy dla zainteresowanych tematem turkusu. Choć wciąż przybywa wejść na jego portale i konferencji poświęconych tej tematyce, to zdaniem Holeczki jest jeszcze za wcześnie, by przewidzieć, jak sytuacja się rozwinie.

- Owszem, część ludzi jest zainteresowana zmianą zarządzania, ale nie brakuje też takich, którzy chcą pracować zgodnie z wytycznymi przełożonego i bez brania na siebie odpowiedzialności za podejmowane decyzje - mówi Holeczko.

Zdaniem Macieja Sasina, trenera, konsultanta rozwoju organizacji w Akademii Rozwoju Kompetencji, by dojrzeć do turkusowej rewolucji w Polsce, potrzebujemy jeszcze 10-15 lat na zmianę pokoleniową i podejścia do sprawowania władzy. Widać jednak pozytywne zmiany na tym polu.

- Uczymy się dopiero zarządzania partycypacyjnego, a turkusowe organizacje są rewolucją systemu, na którą nasza kultura pracy i współpracy nie jest jeszcze w pełni gotowa. Do kierowania nowego typu potrzebna jest duża doza wzajemnego zaufania, którego w realiach polskich firm brakuje - uważa Sasin.

Podkreśla, że Akademia Rozwoju Kompetencji, pracując z klientami, już dziś przykłada wagę do wartości zbliżonych do głównych turkusowych zaleceń, takich jak choćby partnerstwo i współdziałanie pracowników i managerów w tworzeniu dobrego środowiska pracy czy nastawienie na potrzebę wnoszenia przez organizację wartości dodanych dla klientów, które są równie ważne co osiąganie zysków.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Turkusowe firmy w Polsce: są pierwsze jaskółki, ale do rewolucji daleko

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.