PARTNER PORTALU partner portalu

Trzeba skończyć z kulturą pałowania w firmach

Wśród menedżerów zbyt często pojawia się tendencja do polowania na niedociągnięcia podwładnych, wytykania im błędów i do rozdmuchiwania drobnych wpadek do rozmiarów katastrofy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Trzeba skończyć z kulturą pałowania w firmach

Kiedy dziecko przynosi ze szkoły dwie piątki, czwórkę i jedynkę, jak myślicie, która ocena najbardziej przykuwa uwagę jego rodziców? Oczywiście jedynka.

- W firmach mamy do czynienia z podobną sytuacją. Menedżerowie nie skupiają się na najlepszych stronach pracowników, na ich sukcesach i pozytywach, ale na tym, na czym najczęściej się wykładają - twierdzi Szymon Kudła, prezes Centrum Szkoleniowego JET.

Kultura pałowania się nie sprawdza

Zdaniem Izabeli Kielczyk, psychologa biznesu, jeśli cały czas się kogoś tylko punktuje i krytykuje, to działa się destrukcyjnie. - Niestety, takie postępowanie jest mocno zakorzenione w mentalności polskich menedżerów i trudno im się tego wyzbyć - uważa Izabela Kielczyk.

Z tym, że skupianie się na negatywach nie jest najlepszą metodą wykorzystywania talentów i możliwości pracowników zgadza się Szymon Kudła.

- Stawianie jedynek, nazwijmy to zjawisko kulturą pałowania, nie zdaje egzaminu. Pozwala na krótkotrwałą mobilizację, ale tak naprawdę podcina skrzydła - sądzi Szymon Kudła. Jego zdaniem w osiąganiu sukcesów pomagają pozytywne emocje, dlatego dojrzali liderzy wiedzą, że należy tworzyć sytuacje, które podnoszą zespół na duchu.

Większości menedżerów przychodzi to jednak z dużą trudnością. Według Izabeli Kielczyk czasem w grę wchodzą lęki osobiste. Menedżer obawia się, że jak będzie chwalił, to pracownik pomyśli, że jest bardzo dobry w tym, co robi, może nawet lepszy od swojego przełożonego

- Zdarza się również, że taka praktyka nie jest zakorzeniona w kulturze organizacyjnej firmy, więc menedżerowie z niej nie korzystają - uważa Izabela Kielczyk.

Poza tym wciąż istnieje obawa, że jak się kogoś pochwali, to ten ktoś zamiast przeć naprzód, osiądzie na laurach.

- Nie stanie się tak, jeśli pochwały i uwagi będą przemyślane oraz nie nadużywane. Jeśli mąż codziennie przynosi swojej żonie kwiaty, to ona się do tego przyzwyczaja. Gdy raz o kwiatach zapomni, będzie rozczarowana. Potrzebny jest zatem umiar i zdrowy rozsądek, a także wyznaczenie zasad: za co chwalimy, a za co ganimy - wyjaśnia Izabela Kielczyk.

Podejście pozytywne się opłaca

Lepiej, gdy menedżerowie większą uwagę zwracają na piątki i czwórki, a jedynki zostawiają do poprawy, bo do rozwoju motywuje poczucie sukcesu i przekonanie, że sobie poradzimy, a nie diagnozowanie luk kompetencyjnych.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

redakcja 2013-09-27 10:06:09

Ma Pan rację. Poprawione.

AL 2013-09-26 20:42:29

Tekst ok, tylko szlag mnie trafia jak czytam "zmiana o 360 stopni" taka zmiana to nie zmiana tylko powrót do początku. Największą możliwą i logiczną zmianą w stopnicha jest 180 :)

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.