To nie pieniędzy brakuje, a zaufania do dyrektorów. Problemy firm rodzinnych

Poważną przeszkodą we wdrażaniu innowacji technologicznych w małych i średnich firmach w Polsce jest to, że właściciel obejmuje za dużo funkcji jednocześnie. Rozwiązaniem jest większe zaufanie do pracowników i przekazanie im części obowiązków.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

To nie pieniędzy brakuje, a zaufania do dyrektorów. Problemy firm rodzinnych

W kwietniu firma Siemens we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii zakończyła badanie "Smart Industry Polska 2018" na grupie mikro-, małych i średnich firm.

Okazało się, że "brak czasu" na długofalową działalność innowacyjną jest problemem dla 62 proc. polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Najczęściej wpływ na decyzje o wdrażaniu innowacyjnych technologii mają właściciele firm. W dalszej kolejności zarząd, potem dział produkcji. Najrzadziej wpływ mają działy sprzedaży i finansowy. Relatywnie mniejsze znaczenie działów rozwoju (R&D) wynika z faktu, że w wielu firmach, zwłaszcza najmniejszych, nie ma takiego departamentu. Wśród firm działających w ramach przemysłu ciężkiego statystycznie częściej decyzje o innowacjach podejmuje zarząd firmy – czytamy w raporcie.

– W wielu przedsiębiorstwach wciąż jeszcze mamy do czynienia z jednoosobowym modelem zarządzania, w którym właściciel decyduje niemalże o wszystkim, zamiast umiejętnie delegować zadania. Wpływa to także na zdolności do kooperacji w grupie producentów. Polscy przedsiębiorcy potrzebują takiej współpracy, jak też większego poziomu zaufania społecznego – komentuje Tomasz Haiduk, dyrektor branż przemysłowych, członek zarządu w Siemens Polska.

Kwestia zarządzania przedsiębiorstwem jest szczególnie ważna w przypadku małych firm, a większość polskich przedsiębiorstw to firmy rodzinne, które są zarządzane przez samego właściciela.

– Właściciel nie ma czasu, by w sposób efektywny zarządzać każdym obszarem, jeśli sprzedaje, produkuje i myśli o nowych technologiach. Przez to jest niezwykle zapracowaną osobą i nie potrafi opracować odpowiedniej strategii, by to przedsiębiorstwo się efektywnie rozwijało. Moim zdaniem największą barierą jest mentalność właściciela – mówi Tomasz Haiduk.

Jego zdaniem finanse nie muszą nawet być przeszkodą podczas zatrudniania dobrego menedżera.

– Teraz na rynek wchodzą młodzi ludzie. Aspekt finansowy jest dla nich istotny, ale jeszcze bardziej oczekują oni nowych wyzwań. O ile właściciel nie będzie im przeszkadzał i da im określony kredyt zaufania, to efekt będzie na pewno lepszy niż zarządzanie przez właściciela, który całą kasę przedsiębiorstwa trzyma w tylnej kieszeni spodni – przekonuje Haiduk.

W badaniu Smart Industry Polska 2018 wzięło udział 60 mikro-, 90 małych i 50 średnich firm z branży przemysłowej lub produkcyjnej. Respondentami były osoby z kierownictwa firmy lub inne odpowiedzialne za wdrażanie innowacji, nowych technologii czy rozwój firmy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Janek 2018-10-13 22:00:21

Również brak zaufania do osób niepełnosprawnych, brak kompetencji pracowników HR i finansowych w kwestii zatrudniania osób niepełnosprawnych powoduje "przymusowe wpłaty" na PFRON i straty nie tylko ekonomiczne w przedsiębiorstwach. Ten kapitał jest niezwykle niedoceniony, a tym samym powoduje wieloaspektowe straty firm. Zwiększyć fundusze płacowe i zaufać kandydatom niepełnosprawnym.

IMHO 2018-10-12 17:32:22

Największym hamulcem polskiej gospodarki są niskie płace.

Bob 2018-10-12 14:02:43

Po co im innowacje. Mają taniego luda dookoła. O tym mowi Cezary Mech. Polscy pseudoprz. Nie mają motywacji do innowacji, brak impulsu np wysokich plac nie wymusza u nich myslenia nad doskonaleniem raz obranych technologii.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.