Te rozwiązania zdecydowanie zwiększają produktywność

Wydajność połączona z jakością oraz gotowość na innowacje i zmiany to klucz do nowoczesnej gospodarki. Czy można to osiągnąć w polskich warunkach? Jak zdobyć przewagę konkurencyjną nie bazując tylko na niskich kosztach pracy?
W niejednej polskiej firmie drzemie ogromny potencjał.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Te rozwiązania zdecydowanie zwiększają produktywność

PODZIEL SIĘ


Autor: bd

27 sie 2014 20:06


Globalna konkurencja, kryzysy finansowe i polityczne, presja na coraz krótsze cykle produkcyjne, coraz wyższe standardy jakości oraz ciągłą dywersyfikację produktów i usług, jak również konieczność zdobywania nowych rynków zbytu – to wyzwania, które stoją przed wieloma polskimi przedsiębiorstwami z różnych branż.

Bezpardonowa walka na ceny zostawia mało przestrzeni dla innowacyjności, jednak polskie firmy w coraz większym stopniu stawiają na jakość jako na najważniejszy czynnik budowania przewagi konkurencyjnej. Widać to nawet w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. To trend tym istotniejszy, że rozwój naszej gospodarki w kolejnych latach będzie zależał w znacznej mierze od eksportu. W tym przypadku najważniejsza jest umiejętność dostosowania się do wymagań i potrzeb docelowego rynku.

Czytaj też: Raport: motywacja pracowników zwiększa innowacyjność firm

Do tej pory jednym z najważniejszych motorów wzrostu naszej gospodarki były niskie koszty pracy. Ten etap się kończy. Eksperci i ekonomiści są zgodni, że stabilny wzrost w kolejnych latach zależy od tego, czy polskie firmy będą bardziej innowacyjne i elastyczne. Na tym buduje się wydajność w nowoczesnych gospodarkach i na globalnym rynku.

– Konieczność dywersyfikacji i wprowadzania ciągle nowych produktów dotyczy dziś zdecydowanej większości branż. W równym stopniu przemysłu wysokiej technologii, na przykład branży farmaceutycznej, jak i dziedzin tradycyjnych, na przykład branży spożywczej – mówi Marcin Stachowiak z firmy Staufen. – Obserwujemy dziś dwa na pozór przeciwstawne trendy. Z jednej strony, globalizacja i konsolidacja rynków wymuszają standaryzację produktów i usług. Z drugiej strony, oczekiwania klientów są coraz bardziej zindywidualizowane. Uzyskanie trwałej pozycji na rynku w coraz większym stopniu zależy od elastyczności firmy.

Czytaj też: Jakość czy innowacyjność? Oto jest pytanie

Innowacje zawsze dają ogromną przewagę konkurencyjną. 100 lat temu światową gospodarkę zrewolucjonizował Ford, wprowadzając produkcję taśmową, dzięki czemu na długo zdominował rynek motoryzacyjny. W drugiej połowie XX w. podobną rewolucję rozpoczęła Toyota, wprowadzając ideę „szczupłego zarządzania” (lean management).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.