- Jednak największy udział osób, które zdecydowały się na zmianę pracy, notuje się wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat - 37 proc.
- Millenialsi są wychowywani w zupełnie innym duchu pracy niż poprzednie pokolenia, dlatego ich oczekiwania wobec pracodawcy są inne.
- Firmy muszą to zrozumieć i dostrzec ich potrzeby, ponieważ tylko w tej sposób mogą zbudować lojalny zespół.
Od kilku lat Polska znajduje się w ścisłej czołówce państw Unii Europejskiej, w których wskaźniki fluktuacji pracowników są najwyższe. Według danych Monitora Rynku Pracy, przygotowanych przez Randstad, średni poziom rotacji wśród polskich pracowników w ciągu ostatniego roku (od trzeciego kwartału 2018 roku do drugiego kwartału 2019 roku) wyniósł 22 proc.
Jednak największy udział osób, które zdecydowały się na zmianę pracy, notuje się wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat - 37 proc.
- Te dane nie dziwią o tyle, że dzisiaj młodzi wkraczający na rynek pracy marzą o założeniu własnego biznesu albo o takiej pracy, dzięki której zachowają poczucie pewnej dozy wolności przy jednoczesnej możliwości realizowania swoich pasji - mówi Piotr Nogal z agencji Bluecloud Interactive.
Piotr Nogal podkreśla, że na współczynnik rotacji w pokoleniu Igreków wpływ mają także aspekty miękkie, takie jak atmosfera, zespół w jakim pracują, czy partnerskie relacje z szefami.
- Dla większości pracodawców to mimo wszystko wyzwanie, które wymaga nie tylko zmiany sposobu myślenia o HR, ale przede wszystkim o biznesie - dodaje.
Wysoka rotacja w mediach i reklamie
Według 36. najnowszego raportu Monitora Rynku Pracy za drugi kwartał 2019, poziom rotacji dla pracowników branży reklama i media wyniósł 22 proc.
- Tworząc agencję, która specjalizuje się w nowoczesnym experience marketingu opartym o potrzeby i wartości konsumenta, zdawaliśmy sobie sprawę, że naszym pracownikom musimy stworzyć taką przestrzeń do pracy, dzięki której będą mogli nie tylko sprawnie realizować projekty, ale przede wszystkim z łatwością pozyskiwać wiedzę i inspirację, oraz przekładać je na codzienną współpracę z klientami - mówi Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive.
- Z perspektywy roku widzimy, że przyniosło to wymierne efekty w postaci 11-proc. współczynnika fluktuacji w całej firmie - podkreśla Janowski.
Czytaj też: Praca w marketingu ma dwa oblicza. Młodzi walczą o wejście do branży
Według 36. najnowszego raportu Monitora Rynku Pracy za drugi kwartał 2019, poziom rotacji dla pracowników branży reklama i media wyniósł 22 proc. (Fot. Shutterstock)
Jak im się udało zmniejszyć wskaźnik rotacji po połowę w porównaniu z innymi firmami w branży? Jedną z zasad, które od początku swojego funkcjonowania wprowadziła agencja jest sześciogodzinny dzień pracy w biurze, dla wszystkich tych, którzy odpowiadają za tworzenie contentu i komunikację z konsumentami.
- Przez pozostałe dwie (w sumie 10 h w tygodniu), ludzie mogą pracować w dowolny sposób, robiąc autentyczny content i bywając w miejscach, w których bywa użytkownik marki, czy w przestrzeniach, w których funkcjonują brandy - centra handlowe i punkty sprzedaży - mówi Piotr Nogal.
Każda z marek bazuje na szeroko pojętym stylu życia. Młode pokolenie traktuje marki jak znajomych. Zwracają się do nich bezpośrednio, oczekując dialogu i zrozumienia kontekstu w jakim używają produktu.
- Trudno ten kontekst zrozumieć w oderwaniu od stylu życia, dlatego nasz zespół sam musi być doskonale zorientowany lifestylowo. Przede wszystkim bywać w miejscach, w których tworzą się trendy i w których przebywa grupa docelowa marki. Nie można tego osiągnąć siedząc przez osiem godzin przy biurku - mówi Nogal.
Również uniformizacja miejsca pracy to “straszne zło” dla młodych ludzi. - Oni nie chcą się ubierać w korpo stylu, ani tak pracować. Także przebywanie w środowisku open space niekorzystnie wpływa na ich zaangażowanie i kreatywność. Założyliśmy, że to agencja musi faktycznie dostosować się do oczekiwań młodego pokolenia, a nie odwrotnie. W innym wypadku trudno będzie nam budować zaangażowany zespół - podkreśla Janowski.
Elastyczność w pracy
Kolejnym z wdrożonych w Bluecloud rozwiązań jest elastyczny czas pracy. Raz w miesiącu każdy z pracowników wybiera godzinę, na którą przez kolejne cztery tygodnie przychodzi do pracy (rozpiętość pomiędzy 8.00 a 12.00).
- 90 proc. teamu wybiera godziny pomiędzy 8.00 a 10.00 rano - mówi Piotr Nogal.
Ekspert podkreśla też, że każdy ma także możliwość pracy zdalnej. Ten zależy od stażu pracy - jeden dzień w miesiącu w ciągu pierwszego roku zatrudnienia. Z każdym kolejnym rokiem pula dni pracy zdalnej rośnie.
- W zespole mamy też osoby, które współpracują z nami na przykład tylko trzy dni w tygodniu, w dodatku dowolnie przez siebie wybrane - zaznacza Łukasz Janowski.
Millenialsi są wychowywani w zupełnie innym duchu niż poprzednie pokolenia. Wraz z falą najnowszej wiedzy psychologicznej o rozwoju i wychowaniu, rodzice dbają o otwartość komunikacji z dzieckiem i jakość spędzanego z nim czasu.
- Ma to proste przełożenie na oczekiwania młodych w stosunku do pracodawców - mówi Piotr Nogal. - Dla nich to naturalne, że ich zdanie się liczy, a od szefa oczekują, że ten będzie nie tylko liderem, ale także mentorem i coachem. Praca to nie tylko miejsce, do którego przychodzą by zarobić. Praca to miejsce, w którym chcą się spełniać i grać w zespole - dodaje.
Eksperci ABSL szacują, że w roku 2020 zatrudnienie przekroczy poziom 340 tys. pracowników. Mnogość ofert pracy przekłada się na zwiększoną rotację w firmach. (Fot. Shutterstock)
Rotacja w SSC/BPO
Także w sektorze SSC/BPo wskaźnik rotacji utrzymuje się na wysokim poziomie. Eksperci ABSL szacują, że w roku 2020 zatrudnienie przekroczy poziom 340 tys. pracowników. Mnogość ofert pracy przekłada się na zwiększoną rotację w firmach.
- Rotacja jest stosunkowo wysoka, ale jej poziom jest także uzależniony od działu. Są departamenty o ogromnych możliwościach rozwojowych i tutaj ludzie zostają z nami na dłużej. Ale są też takie, gdzie rotacja jest wyższa - mówi w rozmowie z PulsHR.pl Joanna Pawlicka, HR menedżer, McCormick Shared Services – EMEA.
- Nie możemy się jednak dziwić młodym, którzy poszukują ciekawych wyzwań i chcą spróbować pracy w różnych miejscach. Młody człowiek bez zobowiązań – bez kredytów, rodziny – może sobie na to pozwolić. To najlepszy czas na szukanie swojej ścieżki kariery - dodaje.
Również Maciej Wituszyński, menedżer ds. rekrutacji w Shell Business Operations Kraków potwierdza, że rotacja w sektorze jest dość duża, jednak firmie Shell udaje się utrzymać wskaźnik znacznie poniżej średniej rynkowej. W dużej mierze przyczynił się do tego wzrost zatrudnienia, jaki miał miejsce w ostatnich latach, ale też nastawienie Shella do ciągłego podnoszenia wskaźnika zaangażowania i satysfakcji z pracy.
- Jest to szczególnie ważne w kontekście milenialsów, o których mówi się, że często zmieniają pracę. Tak naprawdę robią to głównie po to, aby mieć dostęp do nowych opcji rozwojowych. Gdy ta sama firma pozwoli im na rozwinięcie kompetencji wewnątrz organizacji, to nie będą musieli szukać innych możliwości na zewnątrz. To naprawdę działa - mówi Maciej Wituszyński.
- Ponad połowa naszych pracowników to właśnie milenialsi. Każdy z nich ze swoim przełożonym układa indywidualny plan rozwoju, który z jednej strony skupia się na kompetencjach, związanych z obecną rolą, a z drugiej na kompetencjach, które są potrzebne na potencjalnym przyszłym stanowisku niekoniecznie w tym samym dziale. Dzięki temu pracownik może rozwijać kompetencje, które umożliwią mu awans - dodaje.
Przykład? Jeśli pracownik Shella chce przejść do działu rekrutacji, musi zdobyć odpowiednie kompetencje. Dwa razy w miesiącu dział rekrutacji zaprasza go do siebie, na tak zwany „work shadowing”, aby zobaczył, jak wygląda praca w tym obszarze i jakie umiejętności musi rozwinąć. Następnie wspólnie z menedżerem dyskutuje, w jaki sposób może na obecnym stanowisku przygotować się do objęcia w przyszłości nowej roli. Może np. zostać przedstawicielem obecnego działu na targach pracy, pomóc menedżerom w zaktualizowaniu modelu kompetencji na stanowiskach w dziale lub uczestniczyć w szkoleniu z procesu rekrutacji dla nowych menedżerów.
- W marcu do mojego zespołu dołączyła koleżanka, która przeszła właśnie taką drogę - dodaje Wituszyński.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (1)