PARTNER PORTALU partner portalu

Te działania usprawnią funkcjonowanie rad nadzorczych

Sprawnie funkcjonująca rada nadzorcza, w której wykorzystywane są odpowiednie mechanizmy i narzędzia, może realnie wspierać rozwój spółki - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte "Rady nadzorcze w Polsce: funkcje, odpowiedzialności, priorytety".
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Te działania usprawnią funkcjonowanie rad nadzorczych

  • Obowiązek stałego nadzoru nad działalnością spółki, różnorodność zadań wymagająca zupełnie innych umiejętności i kompetencji czy dynamika zmian otoczenia prawnego to tylko przykłady wyzwań dla członków rad nadzorczych - wynika z raportu.
  • Swoje obowiązki muszą wykonywać w poszanowaniu celów kadry zarządzającej, oczekiwań akcjonariuszy i przepisów prawa stanowiących o ich niezależności - czytamy w badaniu.
  • Jednak sprawnie funkcjonująca rada może realnie wspierać rozwój spółki - wynika z raportu.

Prawie 49 tys. podmiotów ma w swojej strukturze organ korporacyjny, jakim jest rada nadzorcza (także: "komisja rewizyjna", "rada"). Przekłada się to na obsadzenie prawie 192 tys. stanowisk, z czego prawie 169 tys. osób zasiada w radach - wynika z wyliczeń Krajowej Izby Gospodarczej (KIG).

Typowa rada nadzorcza - co wynika z przeprowadzonych przez KIG badań - składa się z czterech członków, jeden z nich ma co najmniej 5-letni staż, drugi zaś co najmniej 10-letni. Co najmniej dwie osoby zasiadające w radzie to 51-latkowie (61 proc. osób), raczej nie ma osób poniżej 30. roku życia (3,1 proc.), 34 proc. stanowią kobiety.

Trochę inaczej wyglądają rady w spółkach kapitałowych - to przede wszystkim spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytowo-akcyjne. Jest 24 tys. takich podmiotów, w których do obsadzenia jest 85 tys. stanowisk w radach nadzorczych, a zasiada w nich 68 tys. osób - podaje KIG

- Zidentyfikowanie słabości rad nadzorczych to ważny krok do ich wzmocnienia i budowania wartości przedsiębiorstwa. Zdrowy i dojrzały nadzór pozwala na konsekwentne rozwijanie przyjętej strategii biznesowej, a w efekcie na lepszą realizację planów finansowych - mówi Dorota Snarska-Kuman, partner odpowiedzialny za grupę Audit & Assurance w Sektorze Instytucji Finansowych, Deloitte.

Raport Deloitte „Rady nadzorcze w Polsce: funkcje, odpowiedzialności, priorytety” przedstawił osiem najważniejszych praktyk, których stosowanie może wpłynąć na usprawnienie funkcjonowania zarówno rad nadzorczych, jak i całych organizacji.

Współpraca z komitetem audytu

Według praktyków wypowiadających się w badaniu zalecana jest stała współpraca komitetu audytu ze wszystkimi członkami rady nadzorczej, nie tylko ze względu na monitorowanie procesu zarządzania ryzykiem, ale również ze względu na utrwalenie w organizacji przyjętego ładu korporacyjnego. Dodatkowo ważny jest jasny podział kompetencji między wszystkimi komitetami rady oraz poszczególnymi jej członkami.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.