PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Tachograf i kary za jego usuwanie. Mamy wskazówki, jak unikać problemów

  • Gabriel Paździor
    GP
  • 3 lip 2019 14:47

Tachograf nie obejdzie się bez wpisów manualnych. Jest szereg sytuacji, które wymagają wprowadzenia danych ręcznie. Każda czynność kierowcy zawodowego powinna być odnotowana. O tym, jak wywiązywać się z tych obowiązków, mówi Rafał Frejtag z Inelo.

Tachograf i kary za jego usuwanie. Mamy wskazówki, jak unikać problemów
Adobe Stock
REKLAMA
  • Jedną z głównych zasad, które trzeba przestrzegać w stosowaniu tachografów (tacho) jest jedna karta do urządzenia dla jednego kierowcy.
  • Jest tylko kilka sytuacji, kiedy ta karta może być legalnie usuwana z tachografu. Jedną z nich jest kontrola przeprowadzana przez inspektorów lub służby.
  • Łamanie zasad wiąże się z karami. Warto zapoznać się ze szczegółami i opinią specjalistów w tym temacie.

Kierowcy ciężarówek regularnie zadają pytania dotyczące logowania karty do tachografu. W ciągu czterech miesięcy telefon alarmowy OCRK (Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców) dzwonił aż 103 razy z właśnie takimi wątpliwościami.

Sytuacje niestandardowe, pomyłki, czy po prostu brak wiedzy w zakresie korzystania z tachografów oraz przepisów narażają przewoźników i kierowców na ryzyko poniesienia konsekwencji finansowych.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Tymczasem istnieje wiele rozwiązań, które mogą zapobiegać ewentualnym kryzysom - mówi specjalista marki Inelo, Rafał Frejtag.

Fundamentalne zasady

Posiadanie karty kierowcy lub wykresówki, w przypadku analogowych tacho, jest niezbędne do prowadzenia pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 ton. Na tych nośnikach przy pomocy rejestratora zapisywane są czynności wykonywane przez kierującego ciężarówką, dzięki czemu podczas kontroli można sprawdzić czas jego pracy i odpoczynków w ciągu doby. Każda osoba uprawniona do prowadzenia tirów może posługiwać się wyłącznie jedną aktualną i imienną kartą.

- Mimo że kierowca powinien użytkować jedynie swój dokument - często zdarza się, że korzysta z cudzych kart, a tym samym łamie przepisy dotyczące norm czasu pracy. Za takie przewinienie truckerowi grozi kara w wysokości 2000 zł, zaś firma może zostać obciążona sankcją wynoszącą 3000 zł - przypomina cytowany już Frejtag.

Czytaj też: Unia wolności gospodarczej? Nie dla polskich przewoźników

Obowiązkiem kierowcy jest rejestrowanie na karcie wszystkich swoich aktywności podczas dnia pracy. Nie może ona zostać wyjęta z urządzenia rejestrującego dane, co regulują przepisy. Jednak te same regulacje wskazują na przypadki, w których może zdarzyć się sytuacja, gdy dokument zostanie odłączony. Kiedy? Tego już artykuł 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 165/2014 precyzyjnie nie określa:

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tachograf i kary za jego usuwanie. Mamy wskazówki, jak unikać problemów

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA