PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Szukasz specjalistów nie tam, gdzie powinieneś. Być może masz ich już pod ręką

Pomysłów, jak poradzić sobie z luką kadrową, jest wiele: pracownicy z zagranicy, postawienie akcentu na szkolnictwo zawodowe, lepsza współpraca z uczelniami. Zanim jednak uda się stworzyć mechanizmy, które będą w jak największym stopniu odpowiadały potrzebom, minie trochę czasu. Sposobem na doraźne poradzenie sobie z brakiem specjalistów może być szukanie potrzebnych pracowników wśród tych, którzy już w firmach pracują. Reskilling i upskilling to bowiem trendy, na które rynek pracy powinien spoglądać wyjątkowo uważnie.

Szukasz specjalistów nie tam, gdzie powinieneś. Być może masz ich już pod ręką
Możliwość rozwoju jest dla pracowników wyjątkowo ważna (fot. Annie Spratt/Unsplash)
REKLAMA

- Od kilku lat mamy do czynienia ze zjawiskiem reskillingu i upskillingu. Zasada tutaj jest prosta. Szukamy np. programistów wśród pracowników nieprogramistycznych w naszych firmach. Coraz więcej firm prowadzi takie działania. Inna formą jest rozwijanie kompetencji np. programistycznych wśród osób, które już na stanowiskach programistycznych pracują, ale poziom ich kompetencji jest niższy - podkreśla Artur Skiba, prezes agencji Antal.

Barier dla wprowadzających te procesy w firmach będzie jednak kilka. Jedna z nich to obawy pracowników.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Ludzie mają obawy przed nieznanym. Jednak jedną z kompetencji przyszłości jest elastyczność i gotowość na zmianę. Badania jasno pokazują, że 70 proc. dzieci, które dziś zaczynają naukę, będzie pracować w zawodach, których jeszcze nie ma. Zmiana jest więc czymś, co musi nam towarzyszyć i na co musimy być gotowi - dodaje Skiba.

Jednak sama możliwość wewnętrznego przekwalifikowania lub pogłębienia posiadanej już wiedzy jest dla pracowników wyjątkowo ważna. Ci pracodawcy, którzy nie dają szans na rozwój, muszą się liczyć z utratą najlepszych.

- Prawie wszyscy badani pracownicy deklarują chęć rozwoju. Coraz więcej pracodawców stara się dać im taką możliwość. Pamiętajmy jednak, że spora część pracodawców przespała moment narastającego rynku pracownika. Niewystarczająco inwestowali w możliwości rozwoju pracowników, co skutkuje tym, że dziś naprędce starają się znaleźć rozwiązania - zauważa Skiba. 

Przeczytaj: Jak i czego chcą się uczyć pracownicy. Można się zdziwić

Dziś przed firmami nie tylko zadanie jak zatrzymać najlepszych. Dużym wyzwaniem jest przyciągnięcie nowych pracowników. W tym przypadku istotną rolę odgrywa wizerunek pracodawcy na zewnątrz.

Z analiz wynika, że 75 proc. osób aktywnie szukających pracy deklaruje, iż przed odpowiedzią na ofertę szuka informacji na temat reputacji wizerunku firmy jako pracodawcy. Firmy, które nie przykładały do tego wagi, muszą się liczyć ze sporym problemem.

Jak podkreśla Artur Skiba, proces budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku jest długotrwały i wymagający.

- Dla pokolenia, które wchodzi na rynek pracy lub będzie to robiło za chwilę, czynnik płacy ma mniejsze znaczenie przy wyborze pracodawcy. To możliwość rozwoju, wizerunek firmy, ich działania pozabiznesowe są przeważającymi czynnikami - uważa prezes agencji Antal.

Firmy, które w odpowiednim czasie nie zadbały o zbudowanie pozytywnego wizerunku, dziś będą musiały postawić na stworzenie mocnych kampanii employer brandingowych.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szukasz specjalistów nie tam, gdzie powinieneś. Być może masz ich już pod ręką

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.