Sztuczna inteligencja stworzona przez brytyjską firmę Wayve w ciągu 20 minut nauczyła się kontrolować pojazd autonomiczny w taki sposób, by poruszał się w prawidłowych granicach pasa ruchu - poinformował serwis Cnet.
- Autor:PAP/JS
- •9 lip 2018 15:42

Wayve to firma stworzona przez grupę naukowców z wydziału inżynierii Uniwersytetu w Cambridge. Zaprogramowali oni algorytm, który w połączeniu z pracą nadzorującego działanie samochodu człowieka nauczył się samodzielnie kierować pojazdem, by ten nie wykraczał poza wyznaczony pas ruchu.
W swojej pracy naukowcy wykorzystali sztuczną inteligencję, która działa w oparciu o uczenie maszynowe tego rodzaju, jakie zostało użyte w algorytmach DeepMind - pokonały one wcześniej człowieka w grze w szachy i w go.
Swoje osiągnięcia badacze z firmy Wayve udokumentowali w nagraniu zamieszczonym w serwisie YouTube. Na filmie widać samochód, który początkowo porusza się po drodze w nieskładny sposób. Za każdym razem, gdy pojazd przekroczy linie swojego pasa ruchu, interweniuje nadzorujący go człowiek, który zawraca samochód na właściwą trasę. Algorytm wówczas odnotowuje moment i naturę interwencji człowieka, ucząc się samodzielnie eliminować błędy z dalszej jazdy.
Czytaj też: Pracodawco, czytasz CV? Niepotrzebnie. Sztuczna inteligencja zrobi to szybciej
Według twórców algorytm Wayve do działania potrzebuje jedynie procesora pokładowego, a samochody zbudowane z jego użyciem mogłyby obyć się bez "wielkich modeli, wyszukanych czujników i niekończącego się strumienia danych". Zdaniem naukowców, procesy uczenia maszynowego, które zastosowali w swojej technologii, pozwalają na "szybkie szkolenie algorytmu prowadzące do większej wydajności pojazdu".
Współzałożyciel Wayve Amar Shah w rozmowie z serwisem Tech Crunch mówił w maju, że firma chce "dać swoim pojazdom większe możliwości obliczeniowe, nie zaś większą ilość sprzętu na pokładzie".
Serwis Cnet natomiast podkreśla, że głównym zadaniem stojącym przed firmą jest obecnie takie poprowadzenie dalszych prac nad technologią, by mogła być ona stosowana na konkurencyjnym rynku. Zdaniem serwisu najważniejsze będą zatem zdolności pojazdów wyposażonych w sztuczną inteligencję Wayve, takie jak reagowanie na zmieniające się światła sygnalizacji ruchu, warunki drogowe, jak i rozwidlenia jezdni.


KOMENTARZE (1)