„Syndrom oszusta”. To nie mężczyźni blokują awanse kobiet

- To w głowie i nastawieniu kobiet czai się niepewność, która utrudnia podjęcie decyzji o przyjęciu proponowanego awansu, nie mówiąc już o zawalczeniu o niego i wyjściu z inicjatywą - mówi Klara Banaszewska, dyrektor generalna Grayling Polska.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

„Syndrom oszusta”. To nie mężczyźni blokują awanse kobiet

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

12 cze 2018 6:00


  • Jak wskazuje Klara Banaszewska, dyrektor generalna Grayling Poland, kobiety bardziej niż mężczyźni nastawione są na komunikację i budowanie dobrej atmosfery w zespole, a decyzje podejmują w sposób partycypacyjny.
  • Zazwyczaj prowadzą też bardziej otwartą komunikację, w rezultacie czego kultury organizacyjne, które budują, oparte są bardziej na współpracy niż rywalizacji.
  • Badania naukowe pokazują, że to kobiety częściej nie doceniają swoich kompetencji niż mężczyźni. Taka postawa została określona w psychologii jako „syndrom oszusta” (the imposter phenomenon).

********

Czy w świecie biznesu nastąpiły zmiany pod kątem postrzegania kobiet? Jak wygląda sytuacja w branży PR?

Klara Banaszewska, dyrektor generalna Grayling Polska: - Branża public relations to branża bardzo sfeminizowana, jednak na najwyższych stanowiskach kierowniczych w agencjach PR w dalszym ciągu zasiadają w większości mężczyźni. Spośród 10 największych agencji PR w Polsce, tylko w trzech prezesami są kobiety.

Podobne proporcje obserwujemy na świecie, gdzie tylko ok. 30 proc. agencji zarządzanych jest przez przedstawicielki płci pięknej. W ciągu ostatnich kilku lat widać pozytywny trend - zarówno w Polsce, jak i Europie. Kobiety w świecie biznesu, w tym również w branży PR, wciąż mają jednak przed sobą pełną wyzwań drogę. Wierzę jednak, że wszyscy dożyjemy momentu, w którym reprezentacja płci w zarządach będzie należycie odzwierciedlała strukturę całych organizacji.

Tylko połowa kobiet twierdzi, że szanse kobiet i mężczyzn na rozwój zawodowy są równe. Takie wnioski płyną z badania Hays Poland. Skąd bierze się takie przekonanie?

- To bardzo ciekawy i niezbyt optymistyczny wniosek z badania Hays. Szczególnie interesującym dla mnie elementem tego badania było jednak porównanie ambicji zawodowych Polek z kobietami z 23 pozostałych krajów, z którego wynika, że to w Polsce występuje największa różnica pomiędzy ambicjami zawodowymi kobiet i mężczyzn.

Jeśli zestawimy te wyniki z bardzo wysokim odsetkiem Polek, które kończą studia, rodzi się pytanie o przyczyny takiego stanu. Odpowiedzi może być wiele. Od czynników zewnętrznych, takich jak oczekiwania społeczne związane np. z macierzyństwem i stereotypy dotyczące kobiet w biznesie, po wewnętrzne - mające swoje korzenie w wychowaniu i wzorcach, które czerpiemy z domu i szkoły.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.