PARTNER PORTALU partner portalu

Sukcesja, czyli nie zawsze wszystko zostaje w rodzinie

Polska transformacja obchodzi w tym roku swoje trzydzieste urodziny. Trzy dekady temu wybuchła polska przedsiębiorczość. Powstały setki tysięcy firm, w tym rodzinnych. Trzydzieści lat to dla biznesu całe pokolenie. I właśnie tysiące firm staje dzisiaj przed wyzwaniem zmiany pokoleniowej. Nie jest to takie naturalne, jakby się mogło na pierwszy rzut oka wydawać.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Sukcesja, czyli nie zawsze wszystko zostaje w rodzinie

  • W polskich firmach rodzinnych rozpoczyna się proces przekazywania władzy i własności w ręce następnego pokolenia.
  • Przetrwanie firmy rodzinnej po śmierci właściciela będzie łatwiejsze dzięki uchwalonej w ubiegłym roku tzw. ustawie sukcesyjnej.
  • Zmiana pokoleniowa w firmach rodzinnych była przedmiotem dyskusji podczas sesji  „Sukcesja i firmy rodzinne” w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.


Uczestnicy sesji Uczestnicy sesji

Na pozór sukcesja w firmach rodzinnych to naturalny proces. Założyciel firmy (w polskich warunkach – mamy stosunkowo młody kapitalizm, na Zachodzie możemy mówić o kolejnych pokoleniach w biznesie) siwieje, ma coraz mniej sił i przekazuje firmę jednemu lub kilku potomkom. Proste? Tylko w teorii. Taka „miękka” sukcesja to wciąż raczej wyjątek niż reguła.

zobacz też: Firmy rodzinne: skąd wziąć spadkobierców? 

Co może pójść nie tak? Wiele rzeczy. Od najbardziej prozaicznej przyczyny – braku potomka, poprzez sytuację, w której następne pokolenie nie ma odpowiednich kompetencji, zmysłu biznesowego, by przejąć rodzinny interes, aż po sytuację, w której dzieci założyciela biznesu po prostu nie chcą przejąć firmy, wybierając inną drogę życiową.

Zobacz też: Prostsza sukcesja w firmach rodzinnych

Adrianna Lewandowska: Najpierw należy przekazać wiedzę, potem władze w firmie, a dopiero na końcu jej majątek Adrianna Lewandowska: Najpierw należy przekazać wiedzę, potem władze w firmie, a dopiero na końcu jej majątek

Ta ostatnia sytuacja nie jest wcale taka rzadka. Z naszych badań wynika, że 8 proc. dzieci chce przejmować firmy rodziców – mówi Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. Wskazuje jednak, że ten odsetek rośnie, im większa firma. Po wyselekcjonowaniu większych firm odsetek potomków chcących przejmować rodzinny biznes wzrasta do 25 proc. Z drugiej jednak strony odsetek dzieci zainteresowanych przejęciem rodzinnego biznesu powoli, ale systematycznie rośnie. - Jesteśmy na początku dialogu – mówi Lewandowska.
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.