PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Stresuje i rozprasza, czy jednak potrafisz bez niego pracować? Dziś "Dzień bez e-maila"

W 1971 roku programista Ray Tomlinson wysłał pierwszego maila… do siebie. I choć sam nie pamięta, co było jego treścią, to zrewolucjonizował w ten sposób kontakty międzyludzkie. Dziś każdego dnia wysyłanych jest ponad 100 miliardów wiadomości e-mail, a 24 października staramy się choć na 24 godziny odciąć od ich natłoku.

Stresuje i rozprasza, czy jednak potrafisz bez niego pracować? Dziś "Dzień bez e-maila"
Pracownik biurowy otrzymuje dziennie średnio 120 wiadomości (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • 24 października obchodzimy "Dzień bez e-maila"
  • Pracownik biurowy otrzymuje dziennie średnio 120 wiadomości, sam wysyła około 40.
  • Pocztę sprawdzamy średnio co 37 minut (lub 15 razy dziennie).

Coś co miało ułatwić nam pracę, stało się z czasem przekleństwem. Mowa o poczcie elektronicznej. Jak się okazuje tracimy czas na czytanie wiadomości. Często poświęcamy uwagę sprawom nie zawsze pilnym. I co istotne - rezygnujemy z podejmowania bezpośrednich form kontaktu na rzecz poczty elektronicznej.

Problem zauważyła amerykańska firma US Cellular, która  zapoczątkowała akcję „Piątek bez e-maila” ("No-E-Mails Friday”). Pomysł polegał na ograniczeniu ilości wysyłanych wiadomości (nie na całkowitym zakazie), aby zachęcić pracowników do kontaktu telefonicznego z klientami lub bezpośredniego z innymi pracownikami.

Pocztę sprawdzamy co 37 minut

Szacuje się, że pracownik biurowy otrzymuje dziennie średnio 120 wiadomości, sam wysyła około 40. Nadmierne sprawdzanie poczty kosztuje nas 21 minut dziennie, a średnio sprawdzamy ją co 37 minut (lub 15 razy dziennie).

Niektóre badania sugerują, że odzyskanie pełnego spokoju po zakłóceniu, np. spowodowanym sprawdzeniem poczty, może zająć od 64 sekund (badanie przeprowadzone przez Loughborough University) do nawet 23 minut i 15 sekund. 

Jak się okazuje, nadawcy wiadomości (tych istotnych, nie spamu), w większości nie oczekują od nas natychmiastowej odpowiedzi. Analiza McKinsey pokazała, że w istocie jedynie 11 proc. klientów i 8 proc. współpracowników liczy na odpowiedź w czasie krótszym niż godzina. Ale około 40 proc. osób ma nadzieję, że otrzyma ją w ciągu mniej więcej godziny. Sprawdzając pocztę co godzinę, a nie co 37 minut, można zrezygnować z sześciu takich operacji w ciągu dnia.

Przeczytaj: 48 proc. Polaków pracuje podczas urlopu

Rzadziej sprawdzasz pocztę, jesteś mniej zestresowany

Zakaz lub ograniczenie korzystania z poczty, zwiększa nie tylko naszą produktywność. Wpływa również na obniżenie się poziomu stresu. Udowodnili to badacze z University of California, Irvine oraz US Army, którzy odcięli dostęp do poczty trzynastu cywilnym pracownikom biurowym i sprawdzili zmiany, jakie zaszły w ich poziomie stresu i produktywności.

Początkowo przeszli oni proces rozpoznawczy (trwał trzy dni). Podczas tego etapu sprawdzano, z jakich programów w pracy korzystają, jak często i jak bardzo rozprasza ich skrzynka e-mail. By określić poziom stresu, mierzono im ciśnienie. Następnie, instalując odpowiedni filtr, na pięć dni odcięto ich od dostępu do poczty elektronicznej (informacje były umieszczane w katalogu „na później”).

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Stresuje i rozprasza, czy jednak potrafisz bez niego pracować? Dziś "Dzień bez e-maila"

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.