Storytelling w motywowaniu? Menedżerowie muszą do niego dojrzeć

Storytelling jest narzędziem do budowania autorytetu i jest przydatny w sytuacji, gdy menedżer chce do czegoś przekonać pracowników. Kto zatem powinien sięgać po to narzędzie?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Storytelling w motywowaniu? Menedżerowie muszą do niego dojrzeć

  • By zmienić zachowanie pracowników, potrzebna jest formalna władza - tutaj wystarczy menedżerowi system kar i nagród.
  • Jeśli natomiast menedżer chce osiągnąć coś więcej, np. sprawić, by zespół uwierzył w to, co robi, to storytelling jest dużo bardziej opłacalny.
  • Istotny jest również sposób opowiadania danej historii.

Storytelling to tworzenie emocjonalnej opowieści, która ma przekonać odbiorcę do pomysłów i produktów firmy, budowania relacji czy też ma przybliżyć strategię spółki. W marketingu i reklamie jest nieocenionym narzędziem. Coraz większą popularność zyskuje także w oczach specjalistów ds. employer brandingu i rekruterów. Przykładowo HR-owcy coraz częściej sięgają i będą sięgać po storytelling podczas rekrutacji (więcej na ten temat znajdziesz tutaj).

Rekrutacja to jednak nie jedyny obszar w HR, gdzie stosowany jest storytelling. Biznes sięga po niego także w celu angażowania i motywowania pracowników. Dzięki umiejętnie opowiedzianej historii menedżerowie mogą inspirować pracowników.

Jak jednak zaznacza Paweł Tkaczyk, prezes firmy Midea, storytelling sam w sobie nie motywuje. Jeśli menedżer uważa, że opowie pracownikowi historię, a następnie dana osoba rzuci się w wir pracy, to jest w błędzie.

- Storytelling jest częścią narzędzi menedżerskich i sprawdza się tylko wtedy, gdy jest elementem większej macierzy kulturotwórczej – wyjaśnia Tkaczyk.

Przykłady z życia wzięte

Colleen Barrett, emerytowana szefowa linii lotniczych Southwest Airlines, wprowadziła w spółce zarządzanie przez kulturę. Ustaliła jedną, ważną zasadę: „Baw się dobrze, nie traktuj siebie zbyt poważnie, ciesz się pracą”.

Warto podkreślić, że firma powstała w latach 70. na fali deregulacji linii lotniczych. Jako pierwsza przewoziła dużą liczbę osób, tym samym drastycznie obniżając cenę biletów.

- Ludzie bali się latać, zatem zasada Barrett miała sprawić, że będą dobrze się bawić na pokładzie samolotów. Właśnie dlatego szefowa pozwoliła stewardesom na odejście od formalnych formułek. Oczywiście załoga samolotu musiała pouczyć o bezpieczeństwie, ale mogła zrobić to własnymi słowami. Do dziś wspomina się, jak stewardesy z przymrużeniem oka opowiadały, że w przypadku lądowania awaryjnego pasażerowie dostaną drinki i ręczniki – mówi Paweł Tkaczyk.

CZYTAJ DALEJ »

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Mar 2019-07-29 15:07:48

Zgadzam się z przedmówcą. W Polsce praktykuje się lokalna odmianę storytelling - ściemnianie.

IMHO 2019-07-26 22:32:19

W Polsce to tylko bullshit talk.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.