×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Stanowisko "haerowca" do lamusa?

  • Agnieszka Widera-Ciochoń
    aw
  • 25 paź 2018 13:52

- Aby HR biznes partner naprawdę był łącznikiem pomiędzy "haerową" a biznesowo zorientowaną częścią firmy, musi nauczyć się uzasadniać swoje pomysły w sposób biznesowy - mówi Iwona Wencel z firmy konsultingowej WNCL.


Stanowisko "haerowca" do lamusa?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA
Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Co jest ważne, aby zespół osiągał jak najlepsze efekty dla firmy?
  • Zazwyczaj nieco innych odpowiedzi udzielają prezesi, członkowie zarządu, menedżerowie, a inne padają wówczas, gdy zapytamy przedstawicieli działów HR.
  • Istnieje ryzyko, że jeśli "haerowcy" nie ewoulują, tzn. nie dostosują się do współczesnych wyzwań i potrzeb firm, ich funkcja zostanie sprowadzona wyłącznie do zadań administracyjnych.

W myśleniu o przedsiębiorstwie, jego celach i potrzebach często można dostrzec pęknięcie, które przebiega na styku obszarów czysto biznesowych oraz związanych z zarządzaniem pracownikami. Prezesi, menedżerowie - których skrótowo możemy nazwać przedstawicielami "biznesu", mocno skoncentrowani są zazwyczaj na finansach. Interesują ich przychody, zyski, wolumen sprzedaży, redukcja kosztów, czy też efektywność rozumiana jako sposób generowania maksymalnych zysków przy możliwie niskich kosztach. Takie podejście wywiera duży wpływ na poszczególne działy oraz poszczególnych pracowników.

Twardy biznes kontra miękki HR

Siłą rzeczy biznesowe myślenie wpływa także na działy HR, przy czym często jest to wpływ, z jakim silny podporządkowuje sobie słabszego. Choć w polskich przedsiębiorstwach coraz więcej jest HR biznes partnerów, bardzo często partnerami są jedynie na wizytówkach. W praktyce kojarzą się biznesowi przede wszystkim z kosztami (nie zawsze uzasadnionymi) oraz z funkcją opiekuńczą wobec pracowników. Są niczym troskliwa matka, która usiłuje wyciągnąć coś dla dzieci z portfela surowego i skąpego ojca. Zdecydowanie trudno to nazwać relacją partnerską.

W wielu przedsiębiorstwach mamy więc dwa obszary – finansowo-biznesowy (tzw. twardy) oraz opiekuńczo-rekrutacyjny (miękki), które choć powinny służyć wspólnym celom, często nie potrafią ze sobą rozmawiać. Mówią innym językiem, używają odmiennych argumentów, co innego jest dla nich ważne.

Osią dla działań "haerowców" są ludzie, relacje pracownicze i związane z tym udoskonalanie kompetencji, informacje zwrotne dla pracowników, ścieżki kariery czy też dobra atmosfera w pracy. Dla "biznesu" natomiast osią aktywności są finanse – opłacalność poszczególnych działań, zwiększanie zysków, obniżanie kosztów.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Stanowisko "haerowca" do lamusa?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Głosem dyrektora HR 2018-10-30 13:59:14

    Zastanawiam się, czemu ma służyć ten artykuł i badanie? Budowaniu podziałów w firmach MY kontra ONI? Czy sprzedawaniu szkoleń dla HRu, jak ma się niby nauczyć rozmawiać z Prezesem? Pracuję 20 lat w tym biznesie i temat generalnie ma już brodę do kostek. Myślałam, że już nikt nie odważy się go mielić, a tu proszę... Wiadome, że winnych najlepiej szuka się za miedzą. Dlaczego Pani Wencel nie zapyta o zadowolenie z IT, księgowości? Jestem pewna, że wyniki byłyby takie same, bo taka jest narracja konfliktu my-oni, a o to w tym wszystkim chodzi. Ja się nawet z Panią Wencel w całej rozciągłości zgadzam, że HR nie będzie nikomu do niczego potrzebny, pod jednym warunkiem - że przyjdzie taki dzień, kiedy ci wszyscy "tabelka managerowie" niezadowoleni z HR będą umieli zrobić to co my. Pozdrawiam

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA