Większość polskich firm prywatnych powstała w pierwszych latach transformacji ustrojowej na początku lat 90. ubiegłego stulecia. Założyciele tych przedsiębiorstw coraz częściej stoją przed koniecznością odpowiedzi na pytanie "co dalej?". Jak wynika z raportu, firmy planują różne modele swojego dalszego rozwoju.
Najpopularniejszym rozwiązaniem - mówi o nim 56 proc. badanych - jest sukcesja jej posiadania lub zarządzania nią przez kolejne pokolenia. Samą możliwość przekazania firmy kolejnemu pokoleniu deklaruje ponad 7 na 10 przedsiębiorstw biorących udział w badaniu.
Te najczęściej wybierane formy sukcesji firmy to przekazanie zarządzania firmą kolejnemu pokoleniu (42 proc.), przekazanie własności firmy następnemu pokoleniu (32 proc.), przekazanie władzy
(strategicznego nadzoru) nad firmą kolejnemu pokoleniu (18 proc.) oraz inne, np. przejęcie kapitału,
przekazanie części udziałów i zarządzania (8 proc.).
27 proc. badanych mówi o rozwoju spółki przez akwizycję. Co więcej, jak wskazują autorzy raportu, 28 proc. badanych przedstawicieli małych i średnich firm zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 5 lat kontaktowali się z nimi potencjalni inwestorzy zainteresowani przejęciem prowadzonego biznesu.
Przedsiębiorcy pytani o preferowane formy tego działania najczęściej wymieniają dywersyfikację (34 proc.), wejście do innego kraju (24 proc.), konsolidację sektora, w którym spółka prowadzi działalność (19 proc.), integrację łańcucha dostaw (11 proc), odpowiedź "nie wiem, trudno powiedzieć zaznaczyło 10 proc. badanych, zaś "żadne" 2 proc..
Sprzedaż firmy w ciągu najbliższych 3 lat planuje 11 proc. respondentów badania KPMG. Najczęściej wskazywaną formą sprzedaży spółki deklarowaną przez wszystkie przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu KPMG jest jej sprzedaż podmiotowi trzeciemu – wskazuje na nią 56 proc. wszystkich respondentów. Dalej znajdziemy chęć sprzedaży firmy innemu członkowi rodziny - 12 proc i wejście na giełdę papierów wartościowych - 10 proc. Zaledwie 6 proc. firm myśli o sprzedaży jej pracownikom lub kadrze zarządzającej. 8 proc. myśli o ewentualnej możliwości połączenia z innym podmiotem w branży, skupie akcji własnych. 2 proc. badanych stwierdziło, że nie wie, zaś 6 proc. odpowiedziało, że żadna z powyższych możliwości.
Z kolei 11 proc. firm, które zadeklarowały w krótkiej perspektywie czasowej chęć sprzedaży spółki, najczęściej zamierza zbyć 100 proc. udziałów oraz pozostać w spółce przez maksymalnie 2 lata (46 proc. wskazań), aby wesprzeć inwestora w zarządzaniu przejętą firmą. 27 proc. organizacji wskazało na plany sprzedaży większościowego pakietu oraz pozostanie dotychczasowych właścicieli w spółce jako pasywnych udziałowców lub akcjonariuszy.
- Biorąc pod uwagę statystyki transakcji M&A oraz liczbę małych i średnich przedsiębiorstw działających w Polsce, których jest ponad 70 tys., można postawić pytanie dlaczego przy tak dużym odsetku polskich przedsiębiorców analizujących możliwość sprzedaży firmy dochodzi do względnie niewielu transakcji? Tym bardziej, że silne zainteresowanie ze strony inwestorów powinno sprzyjać transakcjom fuzji i przejęć. Pozytywny sentyment po stronie kupujących potwierdza zarówno wysoki odsetek firm zainteresowanych rozwojem przez akwizycje, jak również skala kontaktu ze strony potencjalnych inwestorów z ankietowanymi przedsiębiorstwami, na który wskazuje 28 proc. respondentów w ciągu ostatnich 5 lat - komentuje wyniki badania Aleksandra Karasińska, menedżer w zespole fuzji i przejęć w KPMG w Polsce.
Inwestor zewnętrzny w tajemnicy przed pracownikami
Eksperci KPMG wskazują, że pozyskanie inwestora, a następnie sprzedaż spółki jest skomplikowanym przedsięwzięciem, którego obawiają się przedsiębiorcy. Co druga ankietowana firma wskazała na wyzwania związane z określeniem wartości spółki oraz niepokój związany z utrzymaniem w tajemnicy przed pracownikami oraz rynkiem treści ustaleń z inwestorem. Co trzeci respondent wskazał również na wyzwania związane z ograniczeniem wpływu procesu sprzedaży spółki na działalność operacyjną, dostępność i jakość szczegółowych danych finansowych firmy oraz ustrukturyzowanie transakcji.
- Jednym z czynników ograniczających liczbę transakcji fuzji i przejęć mogą być obawy związane z koniecznością odpowiedniego przygotowania przedsiębiorstwa do tego procesu, a także szeregiem innych wyzwań, które się z tym wiążą - komentuje wyniki badania Tomasz Kamiński, radca prawny w kancelarii prawnej D. Dobkowski stowarzyszonej z KPMG w Polsce.
Autorzy raportu zapytali również przedsiębiorców, co chcą robić po sprzedaży firmy. I tak 66 proc. osób planuje rozwijać nową działalność lub zainwestować otrzymane środki. 28 proc. respondentów chciałoby rozpocząć nową działalność w analogicznej lub zbliżonej branży, z kolei 10 proc. myśli o rozpoczęciu działalności biznesowej w nowym obszarze. Zainwestowanie uzyskanych ze sprzedaży środków na rynku kapitałowym lub w nieruchomości deklaruje 28 proc. respondentów biorących udział w badaniu KPMG. Co piąta badana osoba po ewentualnej sprzedaży firmy postanowiłaby nie podejmować żadnej aktywności zawodowej związanej z otwieraniem nowego biznesu.
KOMENTARZE (0)