PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Sprzedaż firmy? Tylko 6 proc. właścicieli myśli wtedy o pracownikach

  • Katarzyna Domagała-Szymonek
    KDS
  • 30 wrz 2019 12:07

Ponad połowa właścicieli firm pytana o jej przyszłość przyznaje, że chce dokonać sukcesji. natomiast jednym z największych wyzwań związanych z pozyskaniem zewnętrznego inwestora jest zachowanie prowadzonych rozmów z inwestorami w poufności m.in. przed pracownikami.

Sprzedaż firmy? Tylko 6 proc. właścicieli myśli wtedy o pracownikach
Tylko 6 proc. właścicieli firm myśląc o ich przyszłości rozważa możliwość sprzedania jej obecnym pracownikom czy kadrze zarządzającej (Fot. shutterstock)
REKLAMA
  • Firma doradcza KMPG opublikowała raport „Sprzedaż, sukcesja, akwizycje. Jak firmy planują swoją przyszłość?”.
  • Eksperci zapytali w nim również o kwestie dotyczące pracowników.
  • Okazuje się, że tylko 6 proc. właścicieli firm myśląc o ich przyszłości rozważa możliwość sprzedania jej obecnym pracownikom czy kadrze zarządzającej.

Większość polskich firm prywatnych powstała w pierwszych latach transformacji ustrojowej na początku lat 90. ubiegłego stulecia. Założyciele tych przedsiębiorstw coraz częściej stoją przed koniecznością odpowiedzi na pytanie "co dalej?". Jak wynika z raportu, firmy planują różne modele swojego dalszego rozwoju.

Najpopularniejszym rozwiązaniem - mówi o nim 56 proc. badanych - jest sukcesja jej posiadania lub zarządzania nią przez kolejne pokolenia. Samą możliwość przekazania firmy kolejnemu pokoleniu deklaruje ponad 7 na 10 przedsiębiorstw biorących udział w badaniu.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Te najczęściej wybierane formy sukcesji firmy to przekazanie zarządzania firmą kolejnemu pokoleniu (42 proc.), przekazanie własności firmy następnemu pokoleniu (32 proc.), przekazanie władzy
(strategicznego nadzoru) nad firmą kolejnemu pokoleniu (18 proc.) oraz inne, np. przejęcie kapitału,
przekazanie części udziałów i zarządzania (8 proc.).

Mając na uwadze, że tylko 8 proc. dzieci właścicieli firm jest chętnych do przejęcia biznesu po rodzicach, możliwe, że wskazana w raporcie KPMG ponad połowa badanych będzie musiała zweryfikować swoje plany. Dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, która sama wywodzi się z wielopokoleniowej rodziny biznesmenów pytana o tę niechęć do przejmowania firm mówi tak: - To nie problem dzieci, a nestorów, którzy nie chcą zrezygnować z funkcji prezesa. Tu jest główny problem. Dzieci mają świadomość, że ojciec zawsze będzie się wtrącał.

Przejęcie lub sprzedaż

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sprzedaż firmy? Tylko 6 proc. właścicieli myśli wtedy o pracownikach

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA