Robotyka, migracje, agility, co-working, CSR, personal branding - między innymi te trendy będą w najbliższej przyszłości oddziaływać na pracowników i pracodawców na całym świecie.
- Kluczową kwestią dla współczesnego biznesu jest to, aby zrozumieć i umieć wykorzystać pojawiające się trendy, ocenić ich przydatność oraz umieć pozostać krok przed nimi, a nie tylko za nimi podążać - mówi Sylvia Metayer, CEO Corporate Services Worldwide Segment w grupie Sodexo. (Fot. Shutterstock)
Z raportu Sodexo „Global Workplace Trends” wynika, że w nowoczesnych miejscach pracy życie zawodowe i prywatne pracowników w coraz większym stopniu będą wzajemnie się przenikać. To zjawisko rodzi nowe wyzwania w zakresie zapewnienia warunków pracy, szkolenia pracowników oraz dbania o ich dobre samopoczucie.
Nowoczesne miejsce pracy to również takie, w którym wszystkie pokolenia pracowników uczą się wzajemnie od siebie, jednocześnie wspierając indywidualne predyspozycje przy umiejętności współpracy na rzecz osiągnięcia wspólnego celu.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
- Kluczową kwestią dla współczesnego biznesu jest to, aby zrozumieć i umieć wykorzystać pojawiające się trendy, ocenić ich przydatność oraz umieć pozostać krok przed nimi, a nie tylko za nimi podążać. Jako pracodawca zapewniający usługi na rzecz podniesienia jakości życia dla ponad 10 tysięcy firm na całym świecie, mamy bardzo szerokie pole do obserwacji czynników, które będą kształtować rynek pracy w przyszłości - mówi Sylvia Metayer, CEO Corporate Services Worldwide Segment w grupie Sodexo.
Oto główne trendy, które będą w najbliższej przyszłości najmocniej oddziaływać na pracowników i pracodawców na całym świecie:
Agility w organizacji / Zwinne organizacje
Agility to umiejętność dostosowania się całego zespołu do nowych warunków przy jednoczesnym zachowaniu zwinności i uwagi wszystkich członków zespołu.
Praca interdyscyplinarna
Najnowszy model współpracy między pracownikami, czyli co-working w miejscu pracy. Nowoczesne miejsce pracy to takie, w którym pracodawca nie tylko umożliwia dzielenie wspólnej przestrzeni różnym zespołom pracowników, ale również wspiera interakcje między różnymi zespołami w takim celu, aby pobudzić wspólną kreatywność i innowacyjność.
Pracownicy bez granic
Zasięg i skala przemieszczania się pracowników, zarówno w rozwijających się, jak i rozwiniętych gospodarkach rodzi nowe możliwości inkluzyjnego przywództwa, uwzględniającego różnorodność zespołów, zapotrzebowanie na konkretne umiejętności i umiejętność czerpania z integracji kulturowej.
Nowa generacja robotyki
Roboty są obecne w miejscach pracy od lat. Rozwój sztucznej inteligencji sprawił, że już dziś wykorzystywana jest ona do prac, które pierwotnie wykonywane były przez ludzi. Szeroko komentowanym tematem jest sukces robotyki, szczególnie w kontekście pracy w warunkach szczególnie niesprzyjających ludziom.
Nauka międzypokoleniowa
Wydłużenie średniej długości życia, a co za tym idzie - okresu aktywności zawodowej, wymuszają zmiany w zakresie hierarchicznego zarządzania w miejscach pracy, jak również w tradycyjnym rozumieniu kształcenia zawodowego. Pracownicy z różnych pokoleń przekazują zdobytą w wyniku własnego wieloletniego doświadczenia wiedzę, stwarzając tym samym nową definicję rozwoju osobistego.
Personal branding
Pracodawcy coraz częściej przyglądają się wpływowi wizerunku ich pracowników na markę całej firmy. Doświadczenie miejsca pracy na nowo: od technologii poprzez przestrzeń aż po zadania. Myślenie projektowe w służbie organizacji - im lepiej pracownicy czują się w swoim miejscu pracy, tym szczęśliwsi będą poza nim.
CSR - globalna wizja i cel
Agenda 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju jest apelem do wszystkich organizacji, pracodawców, rządów o współpracę na rzecz wspólnej wizji zrównoważonego rozwoju. Zaangażowanie biznesu w realizację założeń Agendy 2030 to klucz do niezbędnych zmian na globalnym rynku pracy.
Nowe spojrzenie na generację Y
Umiejętność wykorzystania wyjątkowych predyspozycji nowego pokolenia pracowników to warunek zrozumienia przyszłości rynku pracy.
Wellness 3.0
Nie wystarczy jedynie zapobiegać problemom zdrowotnym. Nowoczesny pracodawca to taki, który mobilizuje swoich pracowników do zmiany trybu życia. To ma bezpośrednie przełożenie na stan zdrowia i kondycję całej firmy, jak i jej bezpośredniego otoczenia.
- Świat zmienia się nieustannie. Czasem te zmiany z pozoru wzajemnie się wykluczają: minimalizm kontra maksymalizm, lokalizm versus globalizm, tradycja i nowoczesność. To wpływa na to, jak każdy z nas z osobna rozumie jakość życia. Pracodawcy powinni umieć wsłuchiwać się w głos poszczególnych jednostek, aby zachować równowagę wewnętrzną całej organizacji i maksymalny poziom zaangażowania wszystkich pracowników. Szablonowość w organizowaniu pracy z pewnością jest bardzo wygodna, ale nigdy nie wpłynie pozytywnie na zaangażowanie czy wyniki pracowników, ani dziś, ani jutro – dodaje Sylvia Metayer.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
KOMENTARZE (0)