Słowo "zawód" zastąpią "kompetencje"? Wszystko na to wskazuje

Niedawno swoją karierę definiowało się słowem "zawód". Zmieniające się uwarunkowania rynku pracy sugerują, że niebawem to się zmieni. Dlaczego? Jeśli kiedyś poszukiwaliśmy pracy na całe życie, to w XXI w. musimy przygotować się na uczenie przez całe życie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Słowo "zawód" zastąpią "kompetencje"? Wszystko na to wskazuje

  • Coraz częściej od przyszłych pracowników oczekuje się podstawowej wiedzy kierunkowej i umiejętności szybkiego przyswajania wiedzy.
  • W przyszłości o przyjęciu na dane stanowisko zdecyduje nasze portfolio: dotychczasowe doświadczenie i odpowiedni zestaw kwalifikacji, choćby cząstkowych, bo te zawsze wymagać będą uzupełnienia, uaktualnienia czy rozszerzenia.
  • Co więcej, to umiejętności miękkie wkrótce mogą przesądzać o zawodowym i biznesowym sukcesie.

Powiedzieć, że „rynek pracy zmienia się błyskawicznie”, to nic nie powiedzieć. Spróbujmy na stępie zobrazować skalę zmian na tym rynku. Eksperci przywołują prognozy amerykańskich badaczy - 20 procent (30 mln) pracowników w USA jest zatrudnionych na stanowiskach, które przed rokiem jeszcze nie istniały; 65 procent dzieci rozpoczynających dziś edukację będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały.

Dyplom czy lista umiejętności?

- Należy się spodziewać, że w perspektywie najbliższych kilkunastu lat wyuczony zawód zastąpi zestaw potwierdzonych kwalifikacji, potrzebnych na danym stanowisku - zapewnia Jakub Kobyliński, dyrektor zarządzający w firmie HRP. - Biorąc pod uwagę postęp technologii i tempo zmian, wymagać one będą ciągłej nowelizacji i modernizacji, dlatego też trzeba będzie stale się dokształcać. Na szczęście dla firmy czy pracownika nie musi oznaczać to dodatkowych wydatków, bowiem pracodawcy mogą skorzystać z dofinansowania w ramach projektów takich jak nasz, czyli „Przepis na Rozwój”.

Czytaj też: Polscy przedsiębiorcy optymistyczni, choć już szykują się na najgorsze

Nie tylko „twarde” umiejętności liczą się na rynku pracy. Kalifornijski Institute for the Future (IFTF) już w 2011 r  wskazał, że wysoka inteligencja społeczna pozwala pracownikom na lepszą współpracę w zespole i budowanie zaufania, co przekłada się wzrost wyników i efektywność ich działań.

Coraz większe znaczenie kompetencji miękkich i towarzysząca im zmiana kultury organizacyjnej oznacza również nowy model zarządzania. (fot. materiały prasowe) Coraz większe znaczenie kompetencji miękkich i towarzysząca im zmiana kultury organizacyjnej oznacza również nowy model zarządzania. (fot. materiały prasowe)
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.