-
- •21 sty 2022 0:01
Drenaż talentów to rosnący problem, który odczuwa większość firm. Jak radzić sobie z niedoborami kadrowymi? Szukać pracowników za granicą, podkupować z innych firm, postawić na współpracę ze szkołami czy uczelniami? Innymi słowy, skąd wziąć ludzi do pracy? Zapytaliśmy o to 11 dyrektorów HR czy prezesów firm, m.in. Joannę Osobę-Botwinę, HR Business Partner w RAControls, Agatę Kaczmarską, CPO dentsu Poland & CEE, Iwonę Grochowską, CEO Nais czy Justynę Duszyńską, CEO Httpool Polska.

Iwona Grochowska, CEO Nais
Konieczność przesunięć z sektorów objętych kryzysem do tych, które w czasie pandemii znacząco się umocniły (handel elektroniczny np. urósł 3-5 razy, zależnie od kraju), stała się faktem. Wielu, zwłaszcza nisko opłacanych pracowników, zostało zmuszonych do przekwalifikowania się i znalezienia nowych zajęć. To branże, które najbardziej na pandemii cierpią, są najprostszym źródłem niskowykwalifikowanych pracowników.
W Unii Europejskiej i w USA funkcjonują programy wspierane przez rządy i największych pracodawców, które pomagają wykwalifikować pracowników spośród ludzi bez wykształcenia. Również wielcy pracodawcy (jak IBM czy Amazon) organizują wewnętrzne programy reskillingowe i upskillingowe, starając się zatrzymać ludzi w ich wewnętrznym ekosystemie. Jednak bez pomocy systemowej, także ze strony państwa, która ma na celu choćby dalsze upowszechnianie internetu poza miastami, w dobie pracy zdalnej, trudno sobie wyobrazić poruszanie środowisk dotychczas mało aktywnych zawodowo.
Co do talentów, firmy już teraz są zmuszone do rozszerzenia tej definicji i do zadbania o ludzi, którzy dotychczas nie kwalifikowali się może do tej lukratywnej grupy, ale są po prostu wystarczająco dobrzy. Muszą o nich dbać nie tylko finansowo (tu zawsze możliwości będą ograniczone), ale przede wszystkim wzmacniając kulturę wewnętrzną w taki sposób, żeby świadomie podkreślać znaczenie umiejętności ważnych dla zespołu, umacniać i rozwijać ludzi, bazując na ich mocnych stronach i profesjonalnie ich doceniać, budując poczucie wartości, kompetencji i sensu wykonywanej pracy.
Głęboko wierzę, że tworzenie zespołów w dbałości o ich bezpieczeństwo psychiczne i poczucie docenienia będzie jednym z najważniejszych sposobów na utrzymanie więzi z pracownikiem.


Słowa kluczowe
- podsumowanie 2021/prognozy 2022
- Iwona Grochowska
- Nais
- Aneta Andruszkiewicz
- Unibep
- Ewa Boguszewska
- PKP Intercity
- Justyna Duszyńska
- Httpool
- Katarzyna Cymerman
- Microsoft
- Dagmara Seliga
- Joanna Osoba-Botwina
- RAControls
- Joanna Sikorska
- Poczta Polska
- Stanisław Ból
- ArcelorMittal Poland
- Magdalena Wyrzykowska-Glezner
- PGE
- Agata Kaczmarska
- Dentsu
- kwalifikacje zawodowe
- pracownicy
KOMENTARZE (3)