PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Sektor usług nowoczesnych ewoluuje. Już nie liczba, a jakość pracowników ma znaczenie

Centra usług biznesowych w 2019 roku tworzyły każdego miesiąca 2550 nowych miejsc pracy, przy udziale sektora w PKB szacowanym na 3-3,5 proc. - wynika z najnowszego raportu ABSL Sektor Usług Biznesowych w Polsce. Paradoksalnie, pandemia tylko wzmocni ich pozycję na polskim rynku.

  • Autor:KDS
  • 17 cze 2020 11:23
Sektor usług nowoczesnych ewoluuje. Już nie liczba, a jakość pracowników ma znaczenie
W 2019 r. powstały 53 nowe centra, z czego 19 zostało stworzonych przez polskie firmy. (fot.shutterstock)
REKLAMA
  • Sektor usług nowoczesnych w Polsce tworzy obecnie 1513 centrów obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrów badawczo-rozwojowych (R&D).
  • Do niedawna jednym z głównych argumentów na rzecz lokowania kolejnych inwestycji w Polsce była dostępność dużej liczby dobrze wykształconych pracowników i relatywnie niskie koszty pracy.
  • Obecnie coraz częściej jest to tak zwana bliskość kulturowa, znajomość języków obcych i kreatywność pracowników. Choć nie pomaga niedostosowany do potrzeb rynku pracy system edukacji.

W 2019 r. powstały 53 nowe centra, z czego 19 zostało stworzonych przez polskie firmy. Najwięcej inwestorów zagranicznych (9) pochodziło z USA. W ciągu ostatniego roku pod względem zatrudnienia branża urosła o 10 proc. tworząc łącznie 338 tys. miejsc pracy. Mówiąc o branży usług nowoczesnych, trzeba mieć świadomość, że mają one międzynarodowy charakter - 71 proc. podmiotów należy do firm zagranicznych a gros centrów usług biznesowych świadczy je na rzecz klientów z całego świata.

Centra rosną

- Nowoczesne usługi biznesowe mają duży udział w wydostawaniu się Polski z pułapki średniego dochodu, a Polska wraz ze swoją ofertą staje się jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji. Warto podkreślić, że obecnie blisko co piąta firma z listy Fortune Global 500 zainwestowała w Polsce. Jest to dobitny przykład na to, że jako rynek osiągnęliśmy dojrzałość. Świadczymy coraz bardziej złożone usługi, wymagające wysokich kwalifikacji - mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych.

Czytaj więcej: Dobry pracownik to inwestycja. Ten, kto sobie zdaje z tego sprawę, zyskuje dwa razy

Z raportu wynika, że systematycznie wzrasta zaawansowanie usług świadczonych przez centra działające w Polsce. To przekłada się na wzrost wartości dodanej i czyni branżę ważnym eksporterem z wartością eksportu na poziomie 19,80 mld dolarów. Eksperci ABSL zaznaczają, że dane wskazują na wejście Polski w nowy etap rozwoju rynku. Wskaźnik przyrostu nowych miejsc pracy nieznacznie się obniżył i jednocześnie zwiększyła się liczba miejsc wymagających wyższych kwalifikacji. O ile początkowo wykonywano na rzecz międzynarodowych korporacji głównie prace administracyjne, dziś są to coraz bardziej skomplikowane procesy biznesowe, usługi IT oraz badania i rozwój. Wraz z rosnącą specjalizacją rosną też płace.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sektor usług nowoczesnych ewoluuje. Już nie liczba, a jakość pracowników ma znaczenie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.