Rynek pracownika zrobi wiele dobrego w walce ze stereotypami na rynku pracy

- Nie będzie lepszego czasu na walkę z etykietowaniem na rynku pracy - mówi Anna Wicha, dyrektor zarządzająca Adecco Poland.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rynek pracownika zrobi wiele dobrego w walce ze stereotypami na rynku pracy

  • Rynek pracy zdominowany jest przez stereotypy, które opieramy na płci. Badania dowodzą, że nadal istnieje mocna polaryzacja na zawody męskie i żeńskie.
  • Sytuacja, gdzie pracodawca nie ma wyboru i musi przyjmować na różne stanowiska osoby niezależnie od ich płci, wykształcenia lub poglądów religijnych i narodowości, poprawia różnorodność w kadrach, co w efekcie zwalcza postrzeganie stereotypowe.
  • Mimo to stereotypy dotyczące pracy trzymają się mocno, a zmiany społeczne najczęściej dokonują się ewolucyjnie. To wymusza czas, który trzeba odczekać, by zobaczyć realną zmianę.

Stereotyp to utarta w świadomości społecznej wizja osób, zjawisk lub zachowań. W przypadku ludzi bazuje na cechach wyróżniających mniejszości, takich jak płeć, zawód, przynależność etniczna. Stereotyp to przypisanie w oparciu o te cechy konkretnych uprzedzeń lub osądów wobec przedstawicieli mniejszości lub grupy. Często bywa bezpodstawny i krzywdzący.

W przypadku rynku pracy dominują stereotypy o zawodach. Powszechne są oceny dotyczące np. taksówkarzy, fryzjerów, mechaników samochodowych czy sekretarek.

Psychologowie opisują zjawisko zagrożenia stereotypem - osoby, których dotyczy negatywny stereotyp, tracą efektywność w wykonywaniu części zadań, jeśli często spotykają się ze stygmatyzacją, odbije się to na ich wydajności.

Czytaj też: Rekordowy poziom wskaźnika zatrudnienia kobiet w UE

- Według danych GUS stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 6,1 proc., co przekłada się na niespotykany w naszej historii problem z niedoborem rąk do pracy. W takim kontekście polscy pracodawcy nie mogą pozwolić sobie na selekcjonowanie kandydatów na podstawie uprzedzeń dotyczących płci - mówi Anna Wicha, dyrektor zarządzająca Adecco Poland, nawiązując do najbardziej rozpowszechnionego stereotypu - podziału płciowego.

Pan kierowca i pani farmaceutka

Mimo zmian kulturowych, jakie zachodzą od lat, mimo walki o zrównanie pozycji kobiet i mężczyzn, badanie przeprowadzone przez DeLAB UW wykazało, jak silne są niektóre skojarzenia oparte o płeć.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.