-
Autor: ang
- •27 sie 2013 23:27
Jak wynika z badania zrealizowanego w ramach Programu Najlepsi Pracodawcy 2012, ponad połowa (55 proc.) osób zatrudnionych w badanych firmach przyznaje, że udaje im się zachować odpowiednią równowagę między życiem zawodowym a osobistym.
Wskaźnik zaangażowania w grupie osób, którym udaje się zachować odpowiednią równowagę plasuje się na poziomie 59 proc., a więc wyżej niż średnio w Polsce 2012 (48 proc.). W grupie pracowników, którzy zdecydowanie nie zgodzili się lub nie zgodzili się, że zachowują taką równowagę, współczynnik zaangażowania jest znacznie niższy i wynosi tylko 18 proc.
Równowaga praca - życie jest jednak jednym z czynników, które w małym stopniu wyróżniają organizacje Najlepszych Pracodawców od wyniku, jaki możemy zaobserwować średnio w Polsce.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Nie budzi zaskoczenia fakt, że osoby, które dobrze radzą sobie z utrzymaniem równowagi między pracą a życiem osobistym, ogólnie lepiej oceniają środowisko pracy kreowane przez swoich pracodawców i czują się zaangażowane w pracę.
Zdecydowanie lepiej pracownicy ci oceniają merytoryczne kompetencje swoich przełożonych, efektywność procesów i procedur funkcjonujących u pracodawcy oraz dotrzymywanie obietnic przez pracodawców. Pracownicy ci mają także poczucie, że stanowią cenny zasób organizacji, odpowiednio wynagradzany i doceniany.
Dostrzegają, że firma dba o zatrzymanie w firmie ważnych osób, a więc dba także o to, aby pracownicy mieli czas na odpoczynek i zachowywali właściwy poziom energii.
Zadanie dla pracodawcy i dla pracownika
Aspekty środowiska pracy, które najsilniej wpływają na zachowywanie przez pracowników równowagi między życiem zawodowym a prywatnym to: procesy i procedury wspomagające wydajną pracę, dbałość firmy o budowanie stabilnego zespołu pracowników ważnych dla firmy oraz efektywna współpraca między jednostkami organizacyjnymi.
Warto przyjrzeć się wyżej wymienionym czynnikom w organizacji i poszukać przyczyn nieefektywności, które mogą tkwić w zbyt długich czy skomplikowanych procedurach, biurokracji czy niedziałających systemach.
Zdarza się niestety tak, że kadra kierownicza zamiast poszukiwać sposobów na wyeliminowanie nadgodzin w środowisku pracy, poszukuje przyczyn w samych pracownikach, wysyłając ich na kursy „work life - balance", a to nie prowadzi do budowania zaangażowania zespołu. Kompetencje menedżerów do właściwego organizowania pracy swojego zespołu mają także duże znaczenie w budowaniu w firmie kultury pracy wspierającej równowagę praca - życie osobiste pracowników.
- Pracownicy różnych firm, z którymi się spotykałam wyraźnie wskazywali, że oczekują od swoich bezpośrednich przełożonych działań i kreowania takiego środowiska pracy, które umożliwi im w pierwszej kolejności efektywną pracę a potem również możliwość angażowania się w inne aspekty z życia osobistego. Bez konieczności dokonywania trudnego wyboru miedzy jednym a drugim. Niemałe znaczenie ma element kultury organizacji - to czy organizacja promuje efektywne realizowanie zadań - czy wynagradza tylko za czas spędzony za biurkiem - tłumaczy Anna Parzyszek, konsultant Aon Hewitt.
Który z czynników obecnych w środowisku pracy może z kolei wpłynąć najbardziej negatywnie na równowagę praca - życie? Na pewno spadek u pracowników umiejętności radzenia sobie ze stresem wynikający z wzrostu jego poziomu na skutek pojawiających się w firmie sytuacji trudnych, pogorszenie fizycznych warunków środowiska pracy oraz zmiany w obszarze zarządzania wynikami (mniejsza orientacja przełożonego na wysokie wyniki pracowników oraz jasność relacji między celami pracownika a celami organizacji).
Codzienny pośpiech i duża liczba zadań sprawia, że część pracowników ma problemy z wyjściem z pracy. W dłuższym okresie czasu doprowadza to do sytuacji, w której przemęczony pracownik nie jest w stanie wykrzesać z siebie energii i przestaje być kreatywny. Pracuje więc dłużej, a od tego już krótka droga do niezadowolenia i wypalenia.
- Pracodawca często nie zauważa, że może mu pomóc organizując pracę w inny sposób, ale tak naprawdę to każdy z pracowników ma szansę, aby zidentyfikować te obszary, które w pracy są destrukcyjne i wpływają negatywnie na równowagę praca - życie osobiste. Na samym końcu to każdy z nas indywidualnie odpowiada za jakość swojego życiowego bilansu i może warto przyjrzeć się temu na jakie zadania poświęcamy najwięcej czasu i czy dają one nam oczekiwany efekt. Równowaga praca - życie to nie odpowiedzialność jednego aktora - tu rolę odgrywa i pracodawca i pracownik a sukces w tym, aby obie strony pracowały wspólnie nad równowagą. - dodaje Anna Parzyszek, konsultant Aon Hewitt.
Zyskują wszyscy
Jak pokazują wieloletnie analizy przeprowadzone przez Aon Hewitt, firmy, które wyróżniają się wysokim wskaźnikiem zaangażowania pracowników, osiągają średnio wyższe wyniki biznesowe niż grupa pozostałych firm uczestniczących w badaniu i jak się okazuje, nie odbywa się to kosztem pracy w nadgodzinach. Pracownicy, którzy dzielą efektywnie czas na pracę i życie pozazawodowe, są także gotowi, aby efektywnie realizować swoje cele i osiągać wysokie wyniki.
- Fundamentalną wagę odgrywa tu edukacja zarządzających oraz stałe mierzenie zaangażowania pracowników. Po kolejnym roku cięcia kosztów widać, że bierne oczekiwanie na ożywienie gospodarcze nie wystarczy. Remedium na stagnację są strategiczne inwestycje w zasoby ludzkie bowiem tylko wtedy, gdy dbamy o rozwój i budujemy zaangażowanie pracowników, możemy mówić o wzroście wyników biznesowych - podsumowuje Edward Stanoch.
I dodaje: - Ważne jednak, abyśmy przysłowiowo nie wylali dziecka z kąpielą. Skoro nauczyliśmy się koncentrować wysiłki na konsekwentnym mierzeniu satysfakcji klientów firmy czas najwyższy wprowadzić taki proces również wewnątrz organizacji: śledzić informacje zwrotne od pracowników, planować i prowadzić odpowiednie działania, które rzeczywiście mają na zaangażowanie wpływ, w tym działać na rzecz zapewnienia właściwej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym pracowników.
Chodzi nie tylko o programy benefisów, idealnie jeżeli rzeczywiście dopasowanych do potrzeb pracowników (nie każdego uszczęśliwi karnet na siłownię) ale też czytelny sygnał wysłany przez szefa, który chociażby nie spędza wieczorów w firmie. Jeżeli szef firmy nie ma tego we krwi - na początku może to być trudne, warto jednak taki zwyczaj przełamać i oprócz sformalizowanych programów własną postawą uwiarygodnić wprowadzoną politykę.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
KOMENTARZE (0)