-
- •8 sty 2023 0:01
Przez wielu określani jako roszczeniowi i trudni. Pokolenie Z to zdaniem przepytanych przez nas ekspertów nowa jakość na rynku pracy. Firmy chcące ich zatrudniać muszą wejść na ich poziom. - Podstawą jest zapewnienie im dostępu do ich naturalnego środowiska, czyli technologii. Skoro mają aplikację do hulajnogi, czajnika i dokumenty w telefonie, to dlaczego mieliby nosić fizyczną kartę dostępu albo kluczyki do szafki pracowniczej? Skoro rezerwują z komórki wizytę u fryzjera, to dlaczego nie mogą tak zarezerwować przestrzeni do pracy i miejsca parkingowego? - zauważa Jacek Ratajczak z Zonifero. Jak powinna wyglądać pokoleniowa współpraca na rynku pracy?

Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service
Młodzi, w tym głównie pokolenie Z, to nowa jakość na rynku pracy. Urodzeni po 1995 roku mają inne podejście do wykonywanych obowiązków. Z badania Uniwersytetu Warszawskiego „Studiując w świecie niepewnego jutra: perspektywy, sprawczość, wizje przyszłości” wynika, że pieniądze nie są dla nich najważniejsze, a praca musi dawać im możliwość rozwoju. Nie są też zainteresowani pracą po godzinach i poświęcaniem swojego czasu wolnego na obowiązki zawodowe.
Czasem przebija się w mediach łatka roszczeniowości osób z pokolenia Z. Trzeba jednak powiedzieć, że to uproszczenie. Młodzi z pokolenia Z mają inne podejście, do którego rynek będzie musiał przywyknąć. To osoby wychowane w erze pełnego dostępu do nowoczesnych technologii. Dlatego nie boją się m.in. automatyzacji. Widzą w niej raczej szansę na wykonywanie kreatywnych zadań, podczas gdy powtarzalne czynności może spokojnie wykonać robot.
Ta kreatywność jest niezwykle istotna w kontekście aktualnych zmian na rynku pracy. W 2020 roku World Economic Forum wskazało, że automatyzacja zabierze 85 mln miejsc pracy na świecie, a w to miejsce powstanie ok. 100 mln nowych etatów. Należy się spodziewać, że w najbliższej przyszłości pracownicy w zdecydowanej większości branż nie stracą pracy, choć z dużym prawdopodobieństwem ich zawód się zmieni. Potwierdza to analiza Pearson, która mówi o tym, że w przyszłości zniknie 20 proc. zawodów, 10 proc. się nie zmieni, a w przypadku 7 na 10 pracowników będzie wymagane zdobycie nowych umiejętności i kompetencji.
(fot. PTWP)


Słowa kluczowe
- Krzysztof Inglot
- Barbara McCloskey
- rynek pracy
- rekrutacja
- Personnel Service
- Dorota Kulikowska
- AstraZeneca Pharma Poland
- Małgorzata Frankowska
- Benefit Systems
- Marcin Skotniczy
- Software Mansion
- Kinga Marczak
- HRS-IT
- Anita Pollak
- APA Group
- Jacek Ratajczak
- Zonifero
- Teresa Sielawa
- Nexteer Automotive
- Pokolenie Z
- technologie
- zarządzanie
- cyfryzacja
- podsumowanie 2022/prognoza 2023
- młodzi ludzie
- work-life balance
- równowaga
- Shell Business Operations
KOMENTARZE (4)