PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Rośnie znaczenie dyrektorów finansowych w firmach

Praca dyrektorów finansowych wciąż jest związana z działem finansowo-księgowym, ale obowiązków przybywa. Należy do nich m.in. edukacja całego zespołu i uświadomienie pracowników

Rośnie znaczenie dyrektorów finansowych w firmach
– Rola dyrektora finansowego polega na edukacji całego zespołu i uświadomieniu każdemu pracownikowi z osobna, że wszystko, co robi, ma wpływ na wynik firmy – mówi Beata Janowska z Conbelts Bytom. /Flickr, innovate360, CC
REKLAMA

- Wyzwania rzucane dyrektorom finansowym są dziś coraz większe - mówi Rafał Hiszpański, prezes Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes

- Stanowisko to ewoluuje od funkcji stricte księgowych, sprawozdawczych, raportowych, podatkowych do zarządzania finansami, do znajdowania odpowiedniego finansowania, do współdecydowania czy wręcz podejmowania decyzji w kwestiach wsparcia firmy w jej rozwoju, ekspansji na nowe rynki, we wchodzeniu w nowy rodzaj działalności czy w operacjach związanych z fuzjami i przejęciami - zauważa.

Jeszcze kilka lat temu główne zadania dyrektora finansowego wiązały się z działem finansowo-księgowym – miał on dbać o finanse firmy, raportować o jej kondycji, naliczać wynagrodzenia i dbać o kwestie podatkowe. To wciąż jest wymagane, ale obowiązków przybywa.

Czytaj też: Rosną oczekiwania wobec dyrektorów finansowych i finansistów

– Teraz ich rola dotyczy też nowych obszarów działalności, jak np. zakupy, optymalizacja podatkowa czy kwestie związane z finansowaniem – mówi Marek Gruszecki, wiceprezes ds. finansów w Quad/Graphics Europe, nagrodzony podczas Kongresu Dyrektorów Finansowych tytułem Dyrektor Finansowy Roku w kategorii dużych przedsiębiorstw.

Wsparcie rozwoju firmy

– Dyrektor finansowy powinien też dbać o to, żeby firma miała finansowanie związane z nowymi projektami, żeby ich realizacja odbywała się w sposób zaplanowany, czyli o czasie i w budżecie. Nie mówiąc już o tym, że projekty te powinny mieć mocne podstawy ekonomiczne – podkreśla Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk, wyróżniony podczas Kongresu Dyrektorów Finansowych w kategorii pużych przedsiębiorstw.

– Ale chodzi też o to, by poprzez swoje skąpstwo nie wylać dziecka z kąpielą i nie dołować w firmie inicjatyw, które w długiej perspektywie mogą się przyczynić do wzrostu jej konkurencyjności - zaznacza.

Dyrektorzy finansowi mają wspierać długofalowy rozwój firmy, dlatego ich zdanie jest kluczowe przy podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących m.in. ekspansji zagranicznej czy nowych inwestycji. Muszą oni umieć oceniać zarówno szanse, jakie stwarza rynek, jak i ryzyka, które wiążą się z daną decyzją. To wymaga od nich szerszego spojrzenia na dotychczasowe wyniki firmy oraz prognozy dalszej koniunktury.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rośnie znaczenie dyrektorów finansowych w firmach

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.